AI – Autopilot
bilden är tagen från Aviation Today https://www.aviationtoday.com/2019/07/16/737-max-grounding-no-end-in-sight/
En av de äldsta versionerna av artificiell intelligens är en autopilot. Autopiloten används runt 95% av tiden under en flygning och därför spelar den en väldigt stor roll på ett flygplan. I denna artikel kommer jag förklara hur en autopilot fungerar, samt fördelar och nackdelar.
En autopilot består av många olika delar. Autopiloten fungerar som så att sensorer som befinner sig utöver hela flygplanet samlar information. Sensorerna mäter saker som hastighet, höjd, stigningshastighet, vindhastighet, mm. Denna information skickas sedan till processorer som i sin tur skickar data till en flygplans datorn. Flygplansdatorn är som hjärnan av autopiloten, bland annat så bestämmer den vad alla servomekanismer ska göra för att flyga flygplanet på det sätt som piloten har programmerat. Servomekanismen är delen som utför alla rörelser på flygplanet, både på vingarna och rodret. Ifall någon av dessa delar slutar fungera så kan inte autopiloten flyga på ett säkert sätt.
Autopiloten kan styra alla delar som rör på flygplanet, dvs så kan den kontrollera alla riktningar som flygplanet kan röra sig i, d.v.s. gira, tonhöjd och roll. Autopiloten kan även kontrollera hastigheten. Piloten programmera vad autopiloten ska utföra och så genomför autopiloten det och inget annat. Autopiloten har även en funktion som kallas för Vnav, vilket är en funktion då autopiloten själv får bestämma hastighet och stigningshastighet, då den använder maskininlärning och klassificerings delen av AI för att styra. Autopiloten kan dock inte kontrollera saker som flaps, landningsställen och ljus. Därför lyfter och landar piloter fortfarande flygplanet.
Fördelen med en autopilot är att den kan styra flygplanet under nästan hela flygningen, så att piloten slipper anstränga sig allt för mycket.
Autopiloten brukar kallas för AFCS (Automatic Flight Control System) inom flygplansindustrin. Autopiloten gör alltid det den ska och inget annat, det ända sättet för autopiloten att göra fel är ifall flygplansdatorn eller processorerna har gått sönder, men oftast så är det sensorerna som ger fel information till datorn, vilket i sin tur utför fel rörelser. Det är vad som händ 2018, då två Boeing 737 Max – 8 kraschade på grund av felaktig information från sensorerna. Flygplanen använde en stabilisator för att kontrollera flygplanets tonhöjd. Detta system kallades för MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Problemet var att MCAS:en fick felaktig informaion från sensorerna vilket gjorde att flygplansdatorn beordrade servomekanismerna att sänka tonhöjden även när det inte behövdes. Detta lede i sin tur till att flygplanet började störta nedåt och piloterna kunde inte stoppa det. Boeing har idag fixat systemet, men på grund att MCAS så dog 346 personer.
Källförtäckning
https://www.cntraveler.com/story/how-autopilot-on-planes-works
https://www.youtube.com/watch?v=NkAqXTxkmd4
https://www.youtube.com/watch?v=H2tuKiiznsY