AI i sociala medier
Länk till bilden hittar du här
AI används inom olika sociala medier som exempelvis Instagram, Facebook, Twitter och många fler. Våra flöden och allt vi ser på dessa plattformar styrs av algoritmer som jobbar med att ta fram innehåll som passar oss.
Den AI som verkar i sociala medier går ut på att bygga upp en profil och lära sig mönster i vårt beteende. Den jobbar aktivt för att ta fram information, inlägg och reklam som passar användaren. Information om allt vi gör online lagras och hjälper denna algoritm att konstant utvecklas och förbättra sin mall för vad den ska visa oss. Det är sedan denna profil och information som säljs vidare till annonsörer som gör reklam på sidorna. Detta för att kunna optimera den reklam som kan visas i vårt flöde.
Det är ett omdebatterat ämne hur mycket makt dessa plattformar har över oss. Dom formar vår uppfattning av verkligheten och påverkar oss något enormt. Det är lätt att man skapar sig en vinklad bild och uppfattning av omvärlden idag då en så stor del av den informationen och de åsikter vi tar del av kommer till oss via dessa medier. Vi får då enbart se den sida vi själva stöttar och håller med vilket gör att vi inte får en tillräckligt bred och nyanserad syn inom olika frågor. Detta kallas för att hamna i en filterbubbla.
Det finns självklart även positiva sidor av detta system. Det är utmärkt på att visa oss innehåll vi finner intressant och underhållande. Det gör det även enkelt att finna likasinnade människor och för företag att nå ut till en publik som passar deras kundprofil. Detta gör det enklare att nå ut med sin åsikt eller att marknadsföra en tjänst eller produkt till människor som kan tänkas vara intresserade av just detta.
Här nedan finns en källförteckning för artikeln.
Oliver Luckett talar om den makt Facebook håller över deras användare
Marketing Artificial Intellegence Institute om AI och sociala medier