AI - Artificiell Intelligens

Intels nya Ai projekt

Vad är Ai?

Intels nya Ai maskin har lyckats förändra spelet GTA V från sina egna grafiker till en mycket mer realistik grafik. De har gjort detta med hjälp av bilder som har tagits från verkligheten, vilket sedan renderas in i spelet. Att ändra grafiken i spelet har funnits länge, men detta är något helt annorlunda. Grafiken som förändras här har inte någon skapat, utan det är taget från verkligheten. Vägar, träd, gräss, bilar och färgerna är allt från verkligheten.

Hur har de gjort detta?
Intels analytiker började med att rendera bilderna och sedan började med “avbildningsuppdatering” vid den tiden. Detta är en bra standard för uppgradering eller någon annan typ av bilduppgradering. Som en förlängning, snoops AI på illustrationens korta g-buffert, extraherar information från underhållningsmotorn och nästan alla typer av material, former och belysning i den aktuella scenen. Den datan skickades till en g-bufferkodare, som användes för att skapa inneslutningstensorn. Anordna att använda en “perceptuell diskriminator” för att utvärdera nyttan av varje scen och ge ytterligare information om de poäng som ges av det verkliga fotot. Information från scenen extraheras och märks för att säkerställa att den är organiserad för att behandla träd istället för bilar på oväntade sätt för att illustrera. Träd med reflekterande professionella färgserier avvisas ofta.

För och Nackdelar

Den största fördelen måste vara att vi kommer mycket längre framåt med hjälp av den nurvarande tekniken. Om några år så kanske vi till och med kommer kunna spelet ett spel som har skapats med hjälp av bilder från verkligheten. Vi har ju ett spel som har lyckats göra detta och det är “Microsoft flight simulator”. Spelets flygplatser, områden, berg, städer och allt annat är ifrån google maps. Det är ett exempel på samma typ av Ai, men om vi lyckas göra framtida spel med den tekniken så tror jag att det kommer bli väldigt bra. Nackdelar med detta är förmodligen bara att det kanske tar väldigt mycket tid och är svårt att rendera in i ett spel.

Källor

Jag har för det mesta hittat all min information och fakta ifrån youtube videor. Men jag har även hittat en del på internet där andra personer förklarar deras tankar kring det här äment. Ett utav källorna är youtube videon där kanalen “IGN” beskirver om hur Ai projeketet fungerar och hur man har kommit fram till det. Den andra källan är ifrån en webbsida som heter “Engadet” där J.Fingas beskriver lite infromation om hur intel har kommit fram till detta och vilka skillnader det har med de gamla gta grafik modsen.

Länkar:

J. Fingas, https://www.engadget.com/gta-v-ai-photorealism-135046313.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAGSFBWXBsEMJBC1FqoIYmr7te5dx7vkKz_Qfd1B67JRh9pSOzJDppDNONKXarGi_krIc5BBEZ3OilOrExJ9HwzBm73kzqgL-Go3gV5L9l0J6mrYknatAOelyQQclUq6AwFaxMqVK2VvwIWQZNaIS4vuzrq12wz8lftSvGrszRYyO

IGN, https://youtu.be/50zDDW-sXmM

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.