AI – Autopilot inom Flygplan
En av de äldsta versionerna av artificiell intelligens är autopiloten. Autopilot används cirka 95% av tiden under flygning, så det spelar en mycket viktig roll i planet. I den här artikeln kommer jag att förklara arbetsprincipen och fördelar och nackdelar med autopilot.
Autopiloten består av många olika delar. Autopiloten fungerar som sensorerna i hela planet samlar in information. Sensorn kan mäta hastighet, höjd, stigningshastighet, vindhastighet och annan information. Denna information skickas sedan till processorn och processorn skickar data till flygplanets dator. Flygdatorn är som autopilotens hjärna. Den bestämmer vilka operationer som alla servor måste utföra för att flyga på det sätt som programmerats av piloten. Servomekanismen är den del som utför alla rörelser på flygplanet, inklusive vingar och roder.
Om någon av dessa komponenter slutar fungera kommer inte autopiloten att kunna flyga säkert. Autopiloten kan styra alla delar som rör sig på planet, det vill säga den kan styra alla riktningar som planet kan röra sig i, nämligen Gira, tonhöjd och karaktär. Autopiloten kan också styra hastigheten. Piloten programmerar programmet som autopiloten ska utföra och sedan utför autopiloten denna operation utan andra operationer. Autopiloten har också en funktion som heter Vnav, vilket gör att autopiloten själv kan bestämma hastighet och lutningshastighet eftersom den använder maskininlärning och klassificeringsdelen av AI för kontroll. Autopiloten kan dock inte kontrollera saker som klaffar, landningsplatser och lampor. Därför är det fortfarande piloten som måst landa och lyfta planet.
Fördelen med autopiloten är att den kan styra flygplanet nästan under hela flygningen, så att piloten inte behöver arbeta hårt. En annan fördel med autopilot är att planet fastställer på en o samma hastighet och höjd, den blir stabil i luften och det bidrar till att inte lika mycket bränsle förbrukas under färden. En tredje fördel med Autopilot är att det ger piloterna en chans att vila ögonen och kroppen under en långfärd. Nu kommer nackdelar. En nackdel med autopilot är att det finns en risk att något går fel och då kan det gå riktigt illa för alla på plant. Det har hänt fall som ni kan läsa längre ner i texten där Flygplan har störtat för att något går fel. En annan nackdel med autopilot är att det leder till att piloter tappar koncentrationen på det viktiga som sedan kan leda till något illa.
Inom flygindustrin kallas autopiloter ofta för AFCS (Automatic Flight Control System). Autopiloten kommer alltid att utföra den förväntade operationen och det finns inget annat. Det enda sättet för autopiloten att göra ett misstag är att flygplansdatorn eller processorn inte fungerar, men det vanligaste är att sensorn ger fel information till datorn och utför sedan fel åtgärder. Det här är vad som hände 2018, då två Boeing 737 Max-8 kraschade på grund av felaktig sensorinformation. Flygplanet använder stabilisatorer för att styra flygplanets stigning. Detta system kallas MCAS (Manipulation Characteristics Enhancement System). Problemet är att MCAS får fel information från sensorn, vilket innebär att flygplanets dator beordrade servon att sänka stigningsvinkeln, även när den inte behövs. I sin tur fick detta planet att krascha och piloten kunde inte stoppa flygningen. Boeing reparerade systemet idag, men på grund av MCAS dog 346 personer.
Bildkälla:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Autopilot#/media/Fil:FMS_B747-cockpit.jpg
Källor:
https://www.cntraveler.com/story/how-autopilot-on-planes-works