Arduino

Blinkade lampor med Arduino

VAD JAG HAR GJORT

 denna uppgift så valde jag att koppla 3 led lampor som blinkar i 3 olika färger efter varandra. Jag har kopplat dessa lampor till en Arduino Uno och använt mig av blockkodning i Tinkercad Circuis för att programmera detta.  

KOPPLIGNEN

Jag började med att lägga till en Arduino Uno och en kopplings platta. Dessa saker med allt annat kan du hitta i lista på högersidan under Components. För att hitta det du vill ha lättast så kan du skriva in dess namn som till exempel led som visas i exemplet nedan för.

När kortet och kopplings plattan är på plats så passa jag på att rotera dem så det blir lättare att läsa texten rättvänt. Genom att vända dem so allt blir rättvänt så blir allting mycket tydligare och lätt förståeligt.  Jag kopplar sedan in 5V och jord                   som jag har gjort på exemplet nedan.

På detta steg så lägger jag till LED-lamporna och resistorerna. Jag roterar LED-lamporna så alla benen får en varsin rad på kopplings plattan. Jag lägger sedan till resistorerna på plattan med ett värde på 1 ohm och kopplar dem till minus raden på kopplings plattan vid vartannat ben på LED-lamporna. Resistorerna går till minus raden som har en minuskabel som går till jord.

Nu så kopplar jag el kablarna från Arduino Uno kortet till kopplings plattan. Jag väljer att koppla elkablarna från portarna 13, 12 och 11 men det spelar inte direkt någon stor roll vilka portar jag tar till dessa då de inte byter någon färg. Jag använder mig sedan av blockkodningen för att kunna få lamporna att blinka.

KODNINGEN

Nu när jag är klar med kretsen så är det dags för kodningen. För att komma in till kodningen så klickar man på Code-knappen som öppnar upp en ruta med blockkodningen. När du först öppnar Code rutan så kommer du ha en demo-kod upp som man ska slänga nere i högra hörnet som syns på bilden.


När vi har slängt Demo-koden så började jag med kodningen. Jag satte in blockkoder för att göra så att mina lampor börja lysa under en viss period sedan så gjorde jag att den släcktes och nästa lampa börja lysa den koden kan du se i exemplet nedan för.

Jag använde mig sedan av denna typ till resten av min kodning förutom i slutet där jag gjorde så att den lös lite längre. Jag använde även en blockkod för att göra så att alla lampor var släckta i en halv sekund tills nästa lampa börja lysa. Jag kunde sedan bara repetera denna kod fram tills slutet där jag gjorde två ändringar på den jag gjorde så att den sista lampan lös i 600 millisekunder istället för 420 millisekunder, men även så allting var släckt i en sekund istället för en halv sekund. Hela min kod utan kommentarer kan du se här nedan för.

KOMENTERA KODEN

Innan jag    avslutar mitt projekt så väljer jag att kommentera min kod. Oftast så brukar man vilja kommentera koden undertiden som man kommenterar så det är lätt att förstå sig på den och kunna lista ut vart något gick fel om det skulle behövas. Jag missade att göra detta under dess gång men det är en väldigt simpel kod jag har gjort så det var inte till någon större fara. På bilderna här nedan för så kan du se hela min kod men kommentarerna.

Länk till mitt färdiga projekt (på Tinkercad.com) hittar du här https://www.tinkercad.com/things/gOLTA7ULh0O-start-simulating/editel?lessonid=EHD2303J3YPUS5Z&projectid=OIYJ88OJ3OPN3EA&collectionid=OIYJ88OJ3OPN3EA#/lesson-viewer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.