breaking news

Love Earth

oktober 18th, 2016 | by Marcus Chung
Love Earth
Utvecklingsbar idé
0

I dagens Sverige har köttkonsumtionen ökat med 50 procent de senaste 20 åren. Därför ligger i dag köttkonsumtionen på cirka 85 kg per person och år, varav ungefär hälften är importerat. Detta leder till allvarliga problem. Ett av dom är de stora utsläppen av växthusgaser som påskyndar den globala uppvärmningen.
”Enligt FN står jordbruket för omkring 18 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. I Sverige är andelen något mindre, cirka 14 procent. Men i denna siffra ryms inte alla utsläpp som jordbruket orsakar, till exempel utsläpp från transporter, produktion av konstgödsel och avskogning för att bereda plats åt åkermark. Djurhållningen är den enskilt största källan till jordbrukets utsläpp. Metan kommer från idisslarnas ämnesomsättning och lustgas från gödslet.” (http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/jordbruksverket-foreslar-kottskatt)


Slutsatsen av detta är att vi i Sverige behöver äta mindre kött och välja kött med omsorg. Det vinner både miljön, hälsan och världens hungriga på. Därför föreslår vi nu en app för att få ned köttkonsumtionen i Sverige. Denna app heter Love Earth och kommer hjälpa just dig att minska din köttkonsumtion.

av Emma

 

 

Design (analys, idé och konstruktion)

En mobil app som motiverar dig att minska din köttkonsumtion med rabatter ifrån olika butiker som (student app)

Både till app och butik. Registrerar vid kassan med hjälp av ett program.

Några koncept bilder:

 

 student1student3student2Bilder av Marcus

App ikon:

14793902_1291593137540994_1007355368_nbild av Otto

 

 

Tillverkning (planering, tillverkning, kontroll)

Vi hade tänkt oss att anställa Peter Svensson.

Vi hade tänkt oss att välja honom för att han har 22 års erfarenhet inom programmering och är en webbprogramerare på konsultföretaget Greener Grass Web Design.geek

Om våran idé ska fungera så behöver vi en väldigt erfaren programmerare som kan göra våran hemsida, app till både IOS och Android samt program som anpassar till olika kassa apparater beroende på mataffär som tillexempel ICA och COOP, som använder cashguard som kassasystem.

av Martin och Otto

geekbilden –>

 

 

Försäljning (marknadsföring, försäljning, service)

För att kunna sälja denna tjänst så måste vi först komma i kontakt med någon butik som är villig att ha ett samarbete med oss, vilket vi såklart tror och hoppas. Där efter så bör vi börja marknadsföra vår tjänst. Jag tycket att vi bör göra det genom att visa mycket fakta och statistik om hur det ser ut med köttkonsumtionen. För att sedan göra att det får dåligt samvete och vill köpa och använda vår produkt. Detta på platser som matbutiker men även sociala medier. För att vi ska kunna göra detta möjligt och tjäna pengar på denna app så bör appen kosta att köpa eller att man betalar en månadskostnad för att ha tillgång till appen. För att vi ska kunna ha en bra service så enskild-firma-marknadsforingbör vi ha en person som nästan alltid kan nås och som kan fixa eventuella problem med appen, förslagsvis någon programmerare.

av Emma & Erik

Sociala trädet —>

 

 

 

Avveckling (destruktion, återanvändning, återvinning)

Du raderar appen om du inte vill ha den.

Om kontraktet med mataffärerna tar slut och om de inte vill ha den så kan de kontakta oss via telefon eller mail så skickar vi en tekniker som avvecklar produkten genom ett USB med avvecklingsprogrammet.mini-cooper-usb-flash-drive-cool-please-insert-a-disk-into-drive-super-stick-recovery-tool-v1-0-2-19-repair-infinity-flash-disk

av Zakariye

 

 

Mini-Cooper—>

 

 

SWOT-analys

S: Vi minskar köttkonsumtionen och det blir miljövänligare.
W: Alla kanske inte köper programmet.
O: Bättre land att leva i , friskare natur , det blir minskade utsläpp av metan och koldioxid, folk på landet kan ha egen kött produktion.
T: Konkurrens, någon annan kan skapa en app som har högre rabatt. Någon som tränger in i systemet.

av Otto

Utvaldbild av Erik

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *