breaking news

HTC Vive + Unity3D

oktober 23rd, 2016 | by Linus Lundmark
HTC Vive + Unity3D
Artiklar - TE14B
0

HTC VIVE + Unity3D
Från föregående inlägg har ni läsare åtagit er en uppfattning om vad HTC Vive egentligen är, i detta inlägg kommer jag berätta om vad man kan göra med spelmotorn Unity för att kunna skapa egna tredimensionella miljöer i HTC Vive.

—————————————————————————————————————————————

För att påbörja skapandet av din miljö måste du ladda ner unity3d. Detta program är nödvändigt för att du på ett enkelt sätt ska kunna skapa din miljö i en slags tredimensionell arbetsduk med drag-& dropfunktioner.

Ett annat program som du är tvungen att ha är Steam VR, Detta används som hemskärmen som man startar alla spel ifrån, och även där man ser statusrapporter för hur de olika komponenterna fungerar. (Handkontroller, hjälm m.m)

När du väl har installerat och startat upp Unity3d måste du aktivera VR-stöd. Detta gör du genom att gå in på:
1_enable_vr2_enable_vr

 

 

 

 

 

Redigera> Projektinställningar> Spelare> Andra inställningar> Rendering.
Kryssa sedan i ”VR-Stöd” längst ned i listan.

Efter att du har gjort detta moment kan du nu ansluta ditt Vive till Unity för att kunna avgöra vad du vill göra för slags miljö.

Om du vill ha en djup genomgång för hur alla verktyg och inställningar fungerar råder jag dig till att besöka VR-School som är anpassat för nybörjare inom HTC Vive, tjänsten är gratis och du kommer att ha möjligheten till att lära dig allt från hur man ställer in en rumskonfiguration till hur man interagerar objekt med handkontrollerna.

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *