Vätgas, framtidens bränsle?

mars 12th, 2015 | by Redaktionen Realgymnasiet
Vätgas, framtidens bränsle?
Artiklar - TE14A
0

Utsläpp av växthusgaser är idag ett stort problem en stor faktor är bilar som går på bensin, men finns det något bra alternativ? Ett alternativ som många hoppas på är vätgas. Att använda vätgas har den stora fördelen att den inte har några direkta utsläpp utom vatten, fast det finns många problem med att använda vätgas som bilbränsle och det är vad den här artikeln handlar om.

Ett av bekymren med att använda vätgas är produktionen, för en del produktionssätt producerar växthusgaser och det är det vi försöker undvika. Elektrolys är ett sätt att producera vätgas som använder sig av el för att separera väte från vatten. Om det här sättet är farligt för miljön har att göra med hur elen produceras, om den produceras genom t.ex. förbränningen av kol så är inte vätgasen utsläppsfri. Om elen däremot har blivit producerad med sol eller vindkraft så anses vätgasen som en förnybar källa. Men det mest använda sättet att producera vätgas är reformeringen av naturliga gaser. I USA produceras det mesta vätet genom ång-metan reformering. När man producerar vätgas på det här sättet så uppstår också växthusgaser men enligt USAs institution för energi så är det mindre än vad en bensindriven bil släpper ut.

En väldigt stor faktor till att vi inte redan nu ser flera vätgasdrivna bilar är att dom är väldigt dyra att tillverka. Det som är dyrt är bränsle cellen som producerar själva elen som driver bilen. Det dyra är katalysatorn som behövs för att skapa den kemiska reaktionen som skapar el, katalysatorn är nämligen av platina.

Ett till problem, som också delvis har att göra med pengar, som idag verkligen stoppar produceringen och användningen av vätgasdrivna bilar är att det inte finns någon infrastruktur för det hela. Det finns inget bra nät av vätgasmackar och Scalable_Hydrogen_Fueling_stationinget effektivt sätt att transportera vätgas. Det är bara i Kalifornien som det finns en bra fungerande infrastruktur, och det bara tack vare stöd från regeringen. Utan stöd från regeringen så kommer nog inget hända för att utveckla vätgasbilmarknaden eftersom de som idag styr marknaden tjänar just nu väldigt mycket pengar på icke förnybara bränslen.

Så är vätgasdrivna bilar vår framtid? De  kan vara det. Toyota Lanserade i december sin Toyota Mirai 2014 en av dom första vätgasdrivna bilarna i japan och kommer även börja sälja dom i Kalifornien och senare även i delar av Europa. Men toyota estimeras att gå back med mellan €50,000 och €100,000 för varje bil de säljer i 2015.

 

Källor: Bild 1, bild 2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.