Tåget är framtiden!

mars 12th, 2015 | by Redaktionen Realgymnasiet
Tåget är framtiden!
Artiklar - TE14A
1

Kommer tåget vara den dominerande allmänna transportmedlet i framtiden eller inte. Inte många vet att vi har egentligen haft tåg väldigt länge. Skulle ni kunna tro att en variant av tåget redan fanns i antika Grekland? Eller att tåg har en energikonsumtionen av 4-5 gånger lägre än vägfordon? Visste ni att en tredjedel av Amerikas export transporteras via tåg? Tåg är inget vi kan vara utan idag. Tåg är framtiden.

Min slutsats

Tåget är framtiden, med den ökande investeringen samt intresse för tåg är det bara en tidsfråga innan tåget kommer anses vara det enda allmän transportmedel som finns kvar på marknaden, resten kommer skrotas. Tågen har också många fördelar mot vägfordon som till exempel energikonsumtionen. Dessutom är tåg ett bra val när det kommer till energi då de inte använder fossila bränslen. Dödsantalet i trafiken skulle också minska då tåg har mycket bättre säkerhet i jämförelse med motorvägen. Inte bara dödsolyckor, vanliga olyckor och viltolyckor skulle också minska och detta skulle bidra till en ökning av viltliv i naturen och minskade ekonomiska skador.

 Vad är ett tåg?

 Järnvägståg eller den mer vanliga benämningen tåg är ett spårfordon som används för att transportera varor och människor. Tåg drivs idag av El eller diesel maskiner men det var en gång då vi istället drog vagnar med hjälp av människor eller hästar, detta var dock innan maskinerna uppfanns.

Det finns tre olika slags tåg:

  • Persontåg
  • Godståg
  • Arbetståg

Persontåg är för resenärer, det vill säga människor.

Godståg är till för att transportera varor

Arbetståg reparerar räls eller andra problem järnvägen kan eventuellt ha.

Snabbtåg och höghastighetståg

På senare tid har snabbtåg och höghastighetståg blivit väldigt populära. Snabbtåg är ett tåg som har en hastighet på800px-TGV_train_inside_Gare_Montparnasse_DSC08895 200-250km/h och höghastighetståg är ett tåg som har en hastighet på över 250km/h. Det finns väldigt många fler snabbtåg idag än höghastighetståg, detta är på grund av att den höga hastigheten på höghastighetståget sliter mycket mer på rälsen samt har det väldigt strikta regler om en rälsbana ska få ha ett höghastighetståg åkande på rälsen. Vi i Sverige har till exempel inga höghastighetståg och får istället nöja oss med snabbtåg. De höga hastigheterna på tåg erbjuder snabbare resa samt mer miljövänligare då mindre el eller bränsle går åt per mil.

Ett höghastighetståg till höger om texten.

Tågets utveckling

Olika varianter av tåg har funnits redan år 650 f.Kr., den kallades dock då för ”rutway” och var en stenväg somxx120201-tag man hade vagnar på. Det tog över ett millennium innan någon annan kom på idén igen. Under 1500-talet i Tyskland kom ett par gruvarbetare på en idé att göra en slags ”gruvvagn”. De tog senare idén till England där en innovatör inom gruvarbete investerade i idén och byggde den första järnvägen. Vagnar drogs då av hästar då det fanns inga maskiner än. I början av 1800-talet åkte det första ångloket ut på rälsen. Tekniken förändrande allt då vi inte längre behövde hästar till att dra vagnarna. Senare på 1900-talet kom el drivna tåget samt diesel tåget i produktion. De bytte ut de gamla utdaterade ångloken och idag har vi bara diesel eller el tåg. Det finns vissa undantag som till exempel i England där ånglok fortfarande finns kvar men det är en mer turist tillställning än att det används för produktivt arbete.

Till höger syns ett av tågen vi använder idag i Sverige som är ett snabbtåg.

Tågets inflytande på samhället

Det första ångloket som åkte ut på rälsen år 1804 förändrade allt när det gällde transport. Vi kunde frakta gods längre än förr och allmän transportmedel blev större än någonsin. Efter år 1804 blev tåg bara större och större del av samhället. Ett amerikanskt företag vid namn av Amtrak registrerad rekordmånga resenärer på deras tåg. Totalt var det 31.2 miljoner passagerare under år 2012, det var dubbelt så många som under år 2000. Amtrak förutspådde att det skulle bara bli mer och mer människor som väljer allmän transportmedel. Men med denna ökning av resenärer kommer också påfrestning på järnvägs trafiken. Sedan år 1980 har Amerika ensamt spenderat 500 miljarder dollar på sin järnväg, pengarna har gått till underhåll av järnvägen samt modernisera den.Railroad train with locomotive in foreground 1915-500

 Är tåget svaret till transport

Det finns många olika transportering medel så som Bil,Buss, Motorcykel, tåg med mera. Men på vilket sätt är tåget bättre än resten? Tåg tar bara en sjundedel av energi som det tar att transportera något i jämförelse med vägfordon. Tåg har också fyra till fem gånger mindre energikonsumtion än ett vägfordon. Vissa anser att tåg kan till och med konkurrera mot flygplan på medeldistanser.

Gröna tåget

Det gröna tåget som det kallas är ett utvecklingsprojekt för Sverige framtida tåg. De är en av flera kandidater som kommer byta ut det nuvarande snabbtåget X2000 i framtiden. Tåget kommer ha en hastighet på över 250km/h

Det finns ett par olika förbättringar i jämförelse med dagens tåg:

Lägre energiförbrukning på cirka 20 till 30 procent.

Mindre kostnad per mil cirka 30 till 35 procent

Mindre slitage på rälsen och mer miljövänligare

GrönaTågetprototyp

Min fråga till er är, vad tror ni? Kommer tåget vara framtidens transportmedel eller kommer vi uppfinna något annat som kommer byta ut alla slags transportmedel, kanske en flygande bil?

 

Artikeln är inspirerad från en uppsats skriven av Rickard Johansson. Du kan hitta uppsatsen här.

Fall 2 Tåg (återskapat)

One Comment

  1. Jag saknar länk till din uppsats Rickard.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.