Maglevtåg – Framtidens älskvärda tåg?

mars 13th, 2015 | by Redaktionen Realgymnasiet
Maglevtåg – Framtidens älskvärda tåg?
Artiklar - TE14A
0

 

 

Det har varit en stor debatt angående ifall Maglevtåg är bättre än de höghastighetståg som redan existerar. Detta har nu motbevisats gång på gång av olika företag inom just Maglevtågstillverkning. Dessa tåg kan åka nästintill i den dubbla hastigheten hos ett vanligt TGV-tåg, men på samma gång spara mer energi, vid både drift och tillverkning. På vilka sätt är då Maglevtågen bättre än de höghastighetståg som alla älskar?


Det finns fördelar
och nackdelar med både maglev- och hastighetståg. Men fördelarna hos Maglev är avsevärt mer, vilket gör dessa tåg till det bästa transportvalet bland de båda. Eftersom att de är väldigt snabba kan de transportera människor mycket snabbt, men också öka utbudet av tåg för resenärerna. Maglevtågen kan ta sig förbi viss terräng som inte höghastighetstågen inte kan, vilket öppnar upp möjligheterna för de som bygger tågen. Dessa maglevtåg kan med stor tillförlitlighet transportera människor i väldigt höga hastigheter helt utan några risker som helst. Magnettågen kan nämligen inte spåra ur eftersom att tågen omsluter banan som visas i bilden nedanför.

maglev train

Denna bild föreställer ett maglevtåg som omsluter dess bana

 

 

 

The Northeast Maglev är ett företag som arbetar med att få in Maglevtåg till USA. På deras hemsida finner man en sektion vid namn ”Frequently asked questions about SCMaglev”. Där framgår det att deras tåg kan åka i princip vilket väder som helst, alltifrån snöoväder till regnskurar. Detta betyder att ifall några förseningar förekommer skulle det inte vara på grund av oväder. Tågresenärerna kan därför känna sig trygga med att åka med Maglev då de inte behöver oroa sig över ifall de kommer fram i tid eller inte.

Vilka har irriterat sig på tåg som dundrar förbi sin bostad eller dylikt? Det är inget problem med maglevtågen då de är i princip ljudlösa, det hävdar i alla fall TNEM. När tågen knappt gör något ljud medan de åker kan man därför placera dessa tåg nära bostäder utan att det berör de individer som bor där.

Laurence E. Blow som är chef över MaglevTransport. Inc har svarat på några frågor angående Maglev och den kanske mest intressanta frågan är nog gällande ifall Maglev var för dyrt att bygga och driva. Till den frågan förklarade han simpelt:” When planned properly, meaning when it can be matched to the terrain to take advantage of its performance abilities, maglev construction is no more expensive — and in some cases, significantly less expensive than conventional steel-wheel-on-steel-rail systems”. På vilka sätt kan terrängen göra att Maglev kostar mindre att bygga än en vanlig järnväg? Om man tar ett exempel som att ett berg är i vägen för bygget, då kan man antingen bygga över det eller igenom det med en tunnel. Eftersom att maglevtågen är så pass lätta kan man köra de på förhöjda banor, medan TGV-tågen måste åka i en tunnel då de vägar väldigt mycket. Vilket resulterar i att det blir mycket billigare att bygga vägarna åt maglevtågen.

De TGV-tåg (höghastighetståg) som redan drivs i Europa är absolut inte lika tillförlitliga som magnettågen, vilket ses som en massiv fördel inom tågresor. Vem har inte varit med om när det skett en försening av ditt tåg? Ett flertal företag inom Maglevtågstillverkning har försäkrat samhället om att deras tåg är de som kommer vara bäst att använda, för både konsumenten och producenten.

 

Denna artikel är baserad på en uppsats av Felix Goding, vilket kan hittas nedanför.

Maglevtåg av Felix Goding

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.