Racingsimulatorer

december 17th, 2019 | by Samuel Ward
Racingsimulatorer
Transport och fordon
0

Racingsimulatorer är en genre av spel där målet är att skapa en så realistisk racingupplevelse som möjligt. Dessa spel kan vara baserade på massor av olika former av motorsport, några exempel kan vara Formel 1, rally, bantävlingar eller en blandning av allt. Lockningen med racingsimulatorer är att för att vara bra på dessa spel måste man förstå alla principer som gör verklig körning svår. Principer som tröskelinbromsning eller motstyrning som används i verkliga racingsituationer kan användas i dessa spel. Spelen går mycket djupare än bara detta men detta var en kort beskrivning (Wikipedia contributors, 2019).

Hur har det sett ut tidigare?

Innan vi fick de högst verkliga racingsimulatorerna vi har idag så fanns det försök till racingsimulationer i form av arkadracingspel, ett av de första av dessa var Pole Position som var gjort av Namco i år 1982. Detta spel var inte verkligt till dagens standarder men för sin tid var det nästan omöjligt verkligt. Spelets funktioner inkluderade AI som man tävlade mot, krascher som kunde uppstå med kollisioner och en kvalificeringsfunktion där spelaren satte sin snabbaste tid innan de körde självaste loppet. Nästa år kom Pole Position II ut med förbättringar som att man kunde välja vilken bana man ville köra. Samma år kom ett spel som kallas TX-1 ut vilket kom med ännu fler simulationsfunktioner. Bland dessa var något som kalla ”force feedback”, vilket gjorde så att ratten vibrerade.

Många spel kom ut efter dessa som fortsatt bygga på grunden som dessa första spel byggde. Den nästa stora utvecklingen kom med 3D-grafik och grafikprocessorer. Spel som Grand Prix Legends från 1998 och Ferrari F355 Challenge från 2000 använde sig av avancerade tekniker som texturmappning, kantutjämning och partikeleffekter som bara kunde användas på grund av den nya tekniken som hade utvecklats. Vissa av dessa äldre spel har fortfarande grupper som samarbeta med att modifiera spelen för att modernisera dom. En av dessa spelen är Richard Burns Rally som kom ut 2004, detta spel betraktas fortfarande som den bästa rallysimulationen någonsin (Wikipedia contributors, 2019).

Vilka spel finns det idag?

Racingsimulatorer har kommit en lång väg och på senare tid är de bästa simulatorerna Assetto Corsa, Dirt Rally 2, iRacing, Project Cars 2 och F1 2019. Såklart finns det många fler än detta men dessa är de mest populära. Sen finns det mindre realistiska, så kallade ”simcade” spel som Forza Motorsport 7 och Gran Turismo Sport. Dessa är mer av en blandning av simulation med arkad jämfört med de mer fokuserade spelen. Alla dessa spel innehåller den mest realistiska körupplevelsen som vi någonsin upplevt inom ämnet och utvecklingen går fort framåt (15 Best PC simulation-style racing games, u.d.).

Hur ser framtiden ut?

Framtiden av simulationsracingspel verkar vara i Virtual Reality, detta borde vara det nästa stora steget i realism för genren. När det gäller simulationer som kostar alldeles för mycket för att vara vanliga bland vanligt folk så finns det så kallade ”motion-rigs” som använder hydraulik för att röra sätet du sitter i som en bil rör sig när du kör i verkligheten. Utöver detta så finns det också direct-drive rattar som använder en motor som är direkt kopplad till ratten, istället för kugghjul eller bälte som i vanliga rattar. Dessa rattar ger den bästa och starkaste känslan genom ratten men de kostar också massor av pengar just nu. Om jag skulle gissa själv tror jag att framtiden av simulationsracing kommer att vara i Virtual Reality med ”motion-rigs” och direct drive rattar. Någon gång i framtiden så som tekniken utvecklas så kommer dessa tekniker bli massproducerade och billigare lösningar kommer utvecklas.

Referenser

15 Best PC simulation-style racing games. (u.d.). Hämtat från Slant: https://www.slant.co/topics/1699/~best-pc-simulation-style-racing-games den 17 December 2019

Wikipedia contributors. (den 14 December 2019). Sim racing. Hämtat från Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Sim_racing den 17 December 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.