Elbilar eller Bensinbilar?

februari 14th, 2019 | by Samuel Ward
Elbilar eller Bensinbilar?
Transport och fordon
0

Introduktion
Ofta snackar man om klimatförändring och hur bilar står för en tredjedel av de koldioxidutsläpp som vi släpper ut i Sverige. En vanlig lösning som föreslås är elbilar, de marknadsförs som framtidens fordon men är de verkligen det? För att ta reda på om detta är sant så ska jag i denna artikel jämföra elbilen med bensinbilar från att de tillverkas till att de körs på vägen för att ta reda på klimatpåverkningsskillnaden. Jag ska också jämföra olika fördelar och nackdelar med att ha en elbil jämfört med en bensinbil.

Tillverkning
När en bil produceras så produceras samma koldioxid som skapas när man faktiskt kör en bil. Enligt Low Carbon Vehicle Partnership (LCVP, 2015) så producerar en vanlig medelstor bil ungefär 5,6 ton CO2 när den produceras. I kontrast så producerar en elektrisk bil hela 8,8 ton CO2 när den produceras, 43% av dessa utsläpp uppstår när batteriet till bilen produceras. Så i tillverkningsfasen är elektriska bilar mycket värre för miljön.

Så för tillverkningsfasen så är bensinbilarna bättre eftersom de har lägre utsläpp när man tillverkar dom, mest på grund av elbilens stora batterier.

Användning
När bilen har producerats och någon har köpt den börjar man köra bilen. Det är nu elbilen tar igen mellanrummet som bensinbilen tjänade under produktionen. Detta beror på att elbilar inte släpper ut något när man kör dom. Bensinbilar å andra sidan är en helt annan historia. Att bensinbilar släpper ut så mycket när man kör dom är anledningen till att bilar ensamma står för 30% av Sveriges koldioxidutsläpp enligt Trafikverket (2017).

När det gäller självaste körningen av bilen så vinner elbilen lätt på grund av att de har noll utsläpp när de används. Samtidigt är denna del av bilars livscykel den värsta för bensinbilar för deras enorma utsläpp, speciellt för äldre bilar.

Återvinning
När bilen har levt klart sina dagar på gatan så ska den återvinnas. När det gäller bensinbilar så återvinns 95 procent av bilen enligt NyTeknik (2013). Bilens glas krossas och smälts ner så att man kan göra nytt glas. Sedan tas alla reservdelar av bilen för att säljas och sedan krossas bilen till ett paket som säljs som skräpmetall som man kan använda till massor av olika saker.

I en artikel i Svensk Dagbladet menar Anders Nordelöf, en forskare på Chalmers (2018, 30 nov) att det inte är så enkelt för elbilar, mest på grund av batteriet. Det mest värdefulla som man vill återvinna från batteriet är metallen, litium. Problemet med Litium är att även om det finns tekniker för att återvinna det så resulterar det oftast i väldigt stora förluster av viktiga resurser. Enligt Nordelöf så beräknar han att det borde finnas en bra teknik för att återvinna dessa material om ungefär 20 år. Så i nuläget finns det inte riktigt någon bra teknik för återvinning av batterierna i elbilar.

På grund av detta så är bensinbilen vinnaren när det gäller återvinning, mest på grund av att de existerande teknikerna har finslipats i många år innan de blev så välutvecklade som de är nu. Elbilars batteri har inte någon bra återvinningsmetod än och detta verkar inte som att det kommer ändra på sig på ett tag.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis så finns det fördelar och nackdelar med elbilar och bensinbilar. Bensinbilarna är billigare och är mer hållbara eftersom de går att återvinna lättare och tillverkningen har inte lika höga utsläpp. Elbilarna har dock den enkla fördelen av att de inte släpper ut någonting när man kör dom. Desto så längre du kör en elbil desto bättre för miljön är bilen och samma för bensinbilarna men inte lika bra för miljön.

Eftersom tillverkningen av bilarna släpper ut ganska mycket så är det bästa du kan göra för miljön att behålla din bil så länge som den fungerar som den ska. Att byta bil ofta är egentligen mer skadligt för miljön än vad folk tror.

Fördelarna med elbilar kommer bli fler och fler desto fler år som går eftersom teknik kommer raffineras och tillverkningsprocessen för batterier, miljöboven hos elbilarna, kommer förbättras och effektiviseras.

Slutligen, i framtiden tror jag att bensinbilar kommer endast vara för entusiaster och möjligtvis för racingbilar men de flesta kommer nog ha elbilar. Vi ser redan att många byter till elbilar eller hybridbilar, enligt Wikipedia (2018) så har redan 12 miljoner hybridbilar sålts sedan 1997 och detta växer bara varje år. Detta räknar inte ens med elbilarna som sålts de senaste åren.

Framtiden för elbilar och bensinbilar ser ljus ut tack vare teknik som alltid utvecklas.

Referenslista

Low Carbon Vehicle Partnership. (2015). Lifecycle emissions from cars. Hämtad 2019-02-04 från https://www.lowcvp.org.uk/assets/workingdocuments/MC-P-11-15a%20Lifecycle%20emissions%20report.pdf

Trafikverket. (2017). Vägtrafikens utsläpp. Hämtad 2019-02-14 från https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo—for-dig-i-branschen/energi-och-klimat/Transportsektorns-utslapp/Vagtrafikens-utslapp/

NyTeknik. (2013). 95 procent måste återvinnas. Hämtad 2019-02-14 från https://www.nyteknik.se/energi/95-procent-maste-atervinnas-6401186

Hybrid electric vehicle (2018, 31 December). I Wikipedia. Hämtad 2019-02-14 från https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Hybrid_electric_vehicle&oldid=876180533

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.