LNG/CNG (naturgas)-flygplan

oktober 12th, 2017 | by Gustaf Landin
LNG/CNG (naturgas)-flygplan
Utvecklingsbar idé
0

Introduktion:

Våran Idé är att bygga om befintliga flygplansmotorer till LNG/CNG baserade motorer. LNG står för Liquefied Natural Gas och CNG står för Compressed Natural Gas. Det är ett miljövänligare alternativ med många fördelar jämfört med vanliga jetbränslen som a1 t.ex.

-Gustaf Landin

 

 

Design och konstruktion:

Ett LNG/CNG-motorsystem och ett vanligt motorsystem har vissa skillnader men skillnaderna är få och det går att konvertera motorsystemet ganska lätt om man vet vad man gör. Hur fungerar en sådan motor då? Jo, En LNG/CNG-motor behöver speciella LNG-tankar som är isolerade och utrustade med regulatorer och ventiler som hanterar trycket. För att naturgasen ska bli LNG (flytande) så måste gasen kylas ner under -160°c. I och med att LNG:n i tanken värms upp utifrån lite hela tiden så skapas ett tryck i tanken automatiskt så behövs ingen pump till att pumpa ut bränslet till motorn. På vägen till motorn värms LNG:n upp av värmeslingor till CNG (gasform). Anledningen till att ha LNG i tanken och inte CNG är för att LNG tar ca 600 gånger mindre plast än CNG.

-Skrivet av Gustaf Landin, fakta av Joakim Valdes och Gustaf Landin

 

 

Fördelar och nackdelar:

Fördelarna med LNG/CNG-motorer jämt emot jetbränslemotorer är många. Här kommer en kort lista.

Fördelar:

  • LNGinnehåller inget bly, det blir 90% mindre smogpartiklar.
  • Det blir 30 till 40% mindre koldioxidutsläpp.
  • 90% till 97% mindre kolmonoxidutsläpp.
  • LNG är ett mycket renare bränsle och det förlänger motorns livslängd.
  • Inga startpluggar behövs och det ger en snabbare start av motorn.
  • LNGär mycket lättare än vanligt jetbränsle. 1 gallon jetbränsle väger 3 kg. 1 gallon LNG väger 1,9 kg.
  • Naturgas är billigare än vanligt jetbränsle CNG kostar 80¢ / gallon2013 och a1 jetbränsle kostar 1,30 $ / gallon

Nackdelar:

  • LNGinte är lika energirikt som vanligt a1 jetbränsle så det kommer behövas större bränsletankar ombord. LNG ger ut 24 mega joule per liter och a1 jetbränsle ger ut 34 mega joule per liter.
  • Man kommer nog inte kunna flyga lika långt och lika snabbt som man gör med a1 jetbränsle.
-Skrivet av Gustaf Landin, fakta av Emil Nilsson och Gustaf Landin

 

 

Tillverkning:

Vi tar in färdiga flygplan med vanliga motorer och sedan bygger vi om dom till LNG/CNG baserade motorer. Det som behöver bytas ut och göras om är bränsletankarna, bränsleinsprutning, regulatorn och man måste programmera om motorn också.

-Gustaf Landin

 

 

Service:

Vi kommer bygga om motorerna i vår/våra hangarer direkt på färdiga flygplan. Vi tänker inte bygga om stora plan som Boeing 747 för tillfället eftersom det är mycket svårt, dyrt och tidskrävande. Plan som Airbus A320 och mindre plan, propellerflygplan etc. Är det som vi kommer att satsa på. Vi kommer serva plan vart som helst i världen. Vi kommer utbilda personal som jobbar med att åka omkring i världen och serva dessa motorer. Vi kommer även att ta emot och serva privatplan från privatpersoner såväl som stora och små flygbolag.

-Emil Nilsson

 

 

Marknadsföring och försäljning:

Vi marknadsför idén genom att kontakta olika stora flygbolag med mejl och vi kommer även marknadsföra oss genom olika sociala medier. I framtiden kommer vi förhoppningsvis agera sponsor till olika föreningar klubbar.

-Emil Nilsson

 

För att skapa ett intresse hos kunderna så berättar vi om fördelarna med LNG/CNG-motorer i jämfört med vanliga jetbränslemotorer. Dom starkaste argumenten från en klients perspektiv är att, driftkostnaderna av en LNG/CNG-motor blir lägre. Renare bränsle förlänger motorns livslängd vilket i sin tur sparar pengar. Kunder som använder sig av våra miljövänliga motorer kommer få ett bra rykte.

-Emil Nilsson och Gustaf Landin

 

 

S.W.O.T:

  • Styrkor:

    Våra styrkor är att vi har LNG som slösar mindre och är billigare än vanligt bränsle som används i de flesta planen just nu.

 

  • Svagheter:

    Att det kan vara för dyrt.

 

  • Möjligheter:

    Att utveckla hur planet ser ut eller planets funktioner. En möjlighet till kan vara att sälja planen till flera olika flygbolag ifall de vill samarbeta med oss.

 

  • Hot:

    Att det kan vara för dyrt. Att inget bolag vill ha planet. Ett problem som inte är just nu men som kan tillkomma i framtiden som t.ex. ifall bränslet blir dyrare så kan kostnaderna höjas med mycket.

-Emir Hodzic

 

 

Vad består naturgas av och hur används det idag?

Naturgas är ett väldigt intressant bränsle med många fördelar jämt emot andra miljöfarliga bränslena. Naturgas består till mestadels av metan. Den exakta sammansättningen kan variera något beroende på varifrån den kommer o.s.v. Det är ungefär 90% metan och utöver metan är det ca 6% etan, 2% propan och 2% andra gaser. Naturgas utvinns ur håligheter i jordskorpan på land eller under havs / sjöbottnen. Idag används naturgas till många olika fordon. Bussar, lastbilar, taxis, fraktfartyg och vanliga bilar men inte flygplan. Det har gjorts tester på små propellerflygplan (av Aviat Aircraft, inc) som drivs av naturgas och resultaten blev otroligt positiva. Dom lyckades flyga som normalt med mycket bättre utsläppsvärden och med mindre slitage på motorn.

-Gustaf Landin

 

 

Avveckling:

När planet ska slutas användas så kommer alla delar i bra skick behållas och resten av metallen kommer smältas och återvinnas. Plastdelarna som går att återvinna ska återvinnas, resten slängs eller återanvänds beroende på deras skick.

-Joakim Valdes

 

Det går att få ut ganska mycket från ett plan som har ”gått ut”.

  • Landningsställ – Runt 3 000 000 kr
  • Cockpit skärmar – 300 000 kr per skärm
  • Extra kraftenhet – 250 000 kr
  • Metallram – Runt 550 000 kr (skrotvärde)
 -Eddie Nordin

 

 

Källor:

Grundskoleboken.se

Naturskyddsforeningen.se

https://www.eia.gov/dnav/ng/hist/n9103us3m.htm

https://www.eia.gov/dnav/ng/ng_pri_sum_dcu_nus_m.htm

http://www.metric-conversions.org/sv/volym/amerikansk-gallon-flytande-till-liter.htm

http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=jet-fuel&months=60&commodity=indonesian-liquified-natural-gas

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2016/01/new-airbus-aircraft-list-prices-for-2016.html

https://www.google.se/search?q=thousand+cubic+feet+to+liter&rlz=1C1GGRV_enSE759SE759&oq=thousand+cubic+feet+to+liter&aqs=chrome..69i57j6.9796j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.youtube.com/watch?v=iXcMkw0jHjc

https://www.youtube.com/watch?v=6WbcgMWr3JQ

http://www.envocare.co.uk/lpg_lng_cng.htm

http://www.energigas.se/fakta-om-gas/naturgas/vad-aer-naturgas/

 

Teknikprojekt fas 2

TE17A

Grupp: D

Gustaf Landin, Emil Nilsson, Joakim Valdes, Eddie Nordin, Emir Hodzic.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *