breaking news

Solarbuses

oktober 12th, 2017 | by Milos Colic
Solarbuses
Projekt framtidens transport och fordon
0

Design

  Gjord av Abdul

 

Analys

 Som vi ser på bilden så kommer bussen se ut såhär och så kommer det vara massa solceller på taket och det kommer finnas ett batteri men också gå på biogas. Batteriet kommer användas först som är fulladdat och sedan kommer det få ström av solcellerna och när det inte är soligt ute så använder man elen på batteriet tills det är slut sedan återgår man till biogas. Vår idé är bra för att bussarna kommer nästan bli helt miljövänliga och kommer också för mesta dels drivas på el och från solensenergi. Det som vi gör är att minska utsläppen så mycket som möjligt så att vi inte skadar miljön så mycket. Vi tror att denna idé kan rädda mycket av naturen och bli revolutionerade runt hela världen.

Idé

Vår ide är att fixa så våra bussar i stan är mer miljövänliga än vad de är just nu genom att lägga på solceller på taket och ha batterier i bussen som bussen sedan ska drivas på men det kommer också drivas på biogas när elen är slut. Detta kommer göra så att vi minskar vårt utsläpp   mycket mer än vad vi gör idag.  Så vår ide är Solceller på en buss som kommer ha ett batteri och också drivas på biogas. Enligt forskare så kommer man minska bränsleförbrukningen med 1900 euro per år och per buss om man fixar bussar med solceller på taket.

Konstruktion

Bussen kommer att vara 14,7 meter lång och bredden är 2,5 meter. 11 meter av bussen kommer vara solceller och 3,7 kommer vara ventilation så bussen kan åka på vintern också. I en vanlig buss så är det omkring 71 platser men våran buss med solceller kommer att ha 40 platser då bussens batteri kommer ta åt en del av platserna. Bussen kommer ha en ventilation i mitten av taket och resten ska vara solceller på. Bussen ska ha både biogas motor och elmotor som drivs av el, solcellerna och av biogas. Biogasen kommer bara vara där för stöd när elen tar slut och när det är molnigt ute. Bussen invändigt kommer att vara som en vanlig kollektiv buss här i stan, det kommer finnas sittplatser och ståplatser. Bussen kommer kunna sänkas till personer med rullstol och kommer ha 2 platser för handikappade men platserna är också för barnvagnar. Det kommer vara 4 säten på 2 ställen som är för gamlingar.

Källor

http://etn.se/index.php/58169

Skrivet av Milos

 

 

 

Tillverkning

Planering:

Från sand till rent kisel

Från rent kisel till polykristallin kisel och kiselskivor

Från kiselskivor till solceller

Från solceller till solpanel

 Tillverkningen:

Blandar sand med kol och värms upp i syrefri atmosfär då bildas koldioxid och kisel. Det blir bara kvar kisel och föroreningar. Sedan löser kiseln i saltsyra vilket bildas till en vätska som heter tetraklorosilan. Den rena kiselvätskan blandar vi med vätgas och då bildas saltsyra och fast kisel. Med fast kisel gör vi kiselskivor. Genom att kislet ska smältas i en kvadratisk form och kyler ner smältan långsamt ner och kommer då formas till kiselkristaller och den möter kiseln och utgör den och det är varför den kallas för polykristallin kisel och då byggs polykristallinen ut till solpaneler som är blåa färgnyanser. Allt det här kommer tillverkas i ett företag i Sverige.

 

Kontroll:

För att se att allting ska fungera ska vi ha en testbana som vi testar våra bussar med solpaneler på och om bussarna fångar el när solen är uppe så är den kontrollerad. Om det blir natt så ska man vara säker på att bussen ska vara tillräckligt laddad om den ska köra nånstans långt genom att ladda den hemma med elkabel eller lägga bilen ute så fort det blir sol kommer den laddas med el automatiskt.

 

http://solarlab.se/solpanel/solcell-fakta

Skrivet av Frat

 

Försäljning

 

Marknadsföring:

Vi kommer marknadsföra genom Google AD:s eftersom det är det mest effektiva och billigaste.

 

Varför Just Google? Majoriteten av befolkningen använder Google som sökmotor och sedan är ju Youtube drivet av Google detta innebär att vi kommer kunna annonsera på Google och Youtube för ett bättre pris. Inkludera även att Youtube är världens största video plattform.

Fakta som stryker Youtube:

Över en miljard användare

Över en miljard visningar per dag och då får Youtube 365 miljarder visningar per år vilket kommer öka med stor sannolikhet

Youtube – Press

Google – Stock

Kolla på en 10 års period

 

Det som är bra med Googles annonserings tjänst är att den anpassar annonserna efter din sökning. Så om jag till. Ex skulle söka på Östgötatrafiken eller bussar skulle jag få en annons som är relaterat till bussar likadant gäller Youtube, om jag sitter

 

 

Försäljning:

Vi måste så klart börja med att göra en hemsida så folk kan kontakta oss och så de kan få en bättre insikt i vad vi gör. Det är väldigt enkelt att göra en hemsida idag och man kan få de gratis med lite annonser på webbsidan och man kan till och med gå lite plus. Vi kommer även försöka få så mycket kontakt med buss bolag i Sverige efter som vi säljer nationellt, vi kommer nå de genom vanlig mejl med en introduktion om vilka vi är, vad vi vill och vad vårt mål är, det kommer även inkluderas en lista med priser och olika modeller.

 

Service:

3 Stycken servicetillfällen ingår, där efter kommer det kosta runt 5000kr då ingår oljebyte och standard kontroll

Standardkontroller:

AC kontroll

Kylvätska

Bromskontroll

Batteri kontroll

Kontroll av bromsolja

Kontroll elsystem

Skrivet av Elliot

 

Destruktion och återvinning

 

Att återvinna solpaneler är inte det lättaste eftersom att solpaneler är en rätt så ny uppfinning. När jag försökte att hitta återvinningsanläggningar för solpaneler, så hittade jag bara 2 stycken i hela Europa. En i Freiburg och en liten mindre anläggning i Frankfurt. Solpanelerna är mestadels byggda på kisel. Kisel och glaset till solpanelerna går att återvinna men det som inte är så bra är att glaset inte går att återanvända till nya solpaneler. Men man kan fortfarande använda glaset till andra matrialer. Det man dock inte kan återanvända är kadmiumtellurid (Kallas CdTe i periodiska systemet) men det finns redan företag som försöker göra det möjligt att återvinna det. Vi tror inte detta kommer förändra en stor del i försäljningen eftersom solpaneler fungerar ungefär 20–30 år. Solpanelerna presterar såklart lite sämre med tiden som det mesta gör. Men dom flesta solpanels tillverkare garanterar 90% prestanda efter 10 år och 85% efter 25 år. Men detta var tänkt för solpaneler på hustak, Och våra ska ju vara på stadsbussar. Jag tror inte att prestandan kan bli sämre på grund av att dom sitter på en buss som rör sig.

 

källor

https://www.nyteknik.se/energi/solcellsindustrin-samlas-for-skrotning-6411893#conversion-122831618

http://earth911.com/eco-tech/recycle-solar-panels/

Skrivet av Adam

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *