breaking news

Stadsfordon i framtiden

september 26th, 2017 | by Gustaf Landin
Stadsfordon i framtiden
Utvecklingsbar idé
0

Idag är städerna runt om i världen proppfulla med folk och trafik av olika slag. Stadstrafiken består till mestadels av bussar, tunnelbanor, personbilar och mopeder/motorcyklar. Det finns många fördelar med dessa transportmedel men det finns även nackdelar. Här är några exempel.

 

Bussar:

Fördelar:          -Kan ta flera passagerare på en och samma gång vilket ger mindre utsläpp per person än om de hade                               åkt med andra fordon.

-Många bussar drivs av biogas vilket genererar mindre växthusgaser än bensin och diesel (fossila                                       bränslen).

-Man behöver inte ha körkort för att åka med buss.

-Man slipper hitta och betala för parkering som man behöver göra med andra fordon.

Nackdelar:       -Tomma bussar åker i onödan och genererar onödigt utsläpp.

-Bussen följer ett schema som man behöver passa för att komma med.

-Bussen kan inte åka överallt utan stannar istället bara vid utplacerade stationer som kan vara långt                                 ifrån dit man ska.

-Ganska stor risk för olyckor med liten säkerhet för passagerare.

-Skapar buller i staden.

-Bussar kan ibland bli proppfulla vilket varken är säkert eller bekvämt.

-Bussar kan vara försenade och inställda

-Kan fastna i kö.

 

Tunnelbanan:

Fördelar:          -Kan ta flera passagerare på en och samma gång vilket ger mindre utsläpp per person än om de hade                                åkt med andra fordon (t.o.m. mer än bussen).

-Drivs med el vilket inte ger några som helst växthusgaser.

-Man behöver inte ha körkort för att åka med tunnelbanan.

-Man slipper hitta och betala för parkering som man behöver med andra fordon.

-Liten risk för olyckor

-Är inte i vägen för byggnader o.s.v. eftersom det är under jorden.

-Kan inte fastna i kö.

Nackdelar:       -Tomma tunnelbanor slösar på energi i onödan.

-Tunnelbanan följer ett schema som man måste passa för att komma med.

-Tunnelbanan kan inte åka överallt utan stannar istället bara vid utplacerade stationer som kan vara                               långt ifrån dit man ska.

-Skapar buller i staden

-Tunnelbanevagnar kan ibland bli proppfulla vilket inte är bekvämt.

-Utgrävning av tunnlar under jorden försvagar marken och skapar risk för slukhål.

-Många brott begås på tunnelbanestationer.

-Kan vara försenade och inställda.

 

Personbilar:

Fördelar:          -Man behöver inte anpassa sig till några tidtabeller.

-Man kan åka direkt till dit man ska.

-Hög säkerhet med säkerhetsbälten och krockkuddar.

Nackdelar:       -Drivs ofta av bensin och diesel (fossila bränslen) som släpper ut mycket växthusgaser.

-Kan inte ta speciellt många passagerare och tar därefter upp mycket plats på vägarna och släpper ut                               mer avgaser per person.

-Ganska stor risk för olyckor.

-Man behöver leta och betala för parkering.

-Det är dyrt, (Själva bilen, drivmedlet, försäkring, skatt, reparationer, besiktning).

-Man måste ha körkort.

-Kan fastna i kö.

-Skapar buller i staden.

-Används inte speciellt länge innan de byts ut, säljs eller skrotas. Det går åt mycket resurser att bygga                               nya hela tiden.

 

Mopeder/Motorcyklar:

Fördelar:          -Man behöver inte anpassa sig till några tidtabeller.

-Man kan åka direkt till dit man ska.

-Är smidigare än bilar och kan åka på mindre gator och stigar.

Nackdelar:       -Låg säkerhet.

-Stor risk för olyckor.

-Kan max ta två passagerare i taget och släpper därefter ut mer avgaser per person.

-Drivs ofta med bensin eller diesel (fossila bränslen) och släpper ut mycket växthusgaser.

-Obekvämt att åka med.

-Måste ha körkort.

-Kan fastna i kö.

-Skapar buller i stan.

-Det är dyrt men det är billigare än bil. (Själva mopeden/motorcykeln, drivmedlet, försäkring, skatt,                                 reparationer, besiktning).

-Behöver leta och betala för parkering, (lättare än med bil).

-Går knappt att köra om det är dåligt väder.

-Använd inte speciellt länge innan de byts ut, säljs eller skrotas. Det går åt mycket resurser att bygga                                 nya hela tiden.

 

 

Som ni ser är finns det många nackdelar med dagens sätt att transportera oss. Några återkommande ock kritiska nackdelar är:                                  -Buller i staden.

-Drivs av fossila bränslen.

-Hög risk för olyckor.

-Fastna i köer.

-Måste följa tidtabeller och stanna vid stationer.

-För trånga vagnar.

-Obekväma resor.

-Fordonet byts ut efter alldeles för kort tid för att man vill ha något nytt.

-Kan inte ta tillräckligt många passagerare.

-Behöver ha körkort.

 

Vad skulle du säga om det fanns ett fordonskoncept som löser alla de understrukna nackdelarna ovan. Min Idé är en blandning mellan Tåget, tunnelbanan, spårvagnen och bilen. En personlig spårvagn skulle man kunna säga. Den ska drivas på el med trådlös ström från kablar dragna under vägarna lite som man kan ladda mobilen utan ladd sladd. Det innebär att man aldrig kommer behöva ladda/tanka sitt fordon. Den ska inte ha hjul utan ska flyta fram i spår med hjälp av magneter för att minska friktion och öka effektiviteten. De ska kunna ha en egen plats på uppfarten så man slipper gå till en station. Tänk dig en stad med bara sådana här fordon med räls överallt där det idag finns vägar i en vanlig stad. Alla dessa fordon är självkörande och kan kommunicera med varandra och med rörliga delar av rälsen vilket gör det näst intill omöjligt för olyckor att inträffa. Eftersom de är självkörande så borde man inte behöva något körkort vilket gör det möjligt för barn och personer med funktionsnedsättningar att använda.

Möjligheterna är oändliga med det här konceptet. Tänk dig att bara kunna skicka iväg din Personliga magnetspårvagn till mataffären med en inprogrammerad inköpslista. Affären är styrd av en robot som kan läsa inköpslistan och lasta på rätt produkter in i bagageluckan. Sedan kör fordonet hem med produkterna direkt till dörren.

Bilköer är inte å tala om. Eftersom fordonen kan kommunicera med varandra kan de göra avancerade kalkylationer på nolltid och med dem förutsägningarna så kan behovet av rödljus och stoppskyltar e.tc. försvinna totalt. Trafiken blir flytande med fordon som kör kors och tvärs med full koll på deras egen och de andra fordonens position runt om dem.

 

Svagheterna med den här idéen är följande. Man kan bara resa med de här fordonen där det finns räls vilket troligtvis bara kommer vara i städerna. Att omvandla en befintlig stad till en stad med det här systemet är inte lätt eller billigt. Det kommer ta lång tid tills man har utvecklat den här tekniken så att det fungerar perfekt.

 

Hoten som finns är väl att det redan finns självkörande elbilar idag som har många likheter med mitt koncept och är billigare än att bygga om en hel stad/bygga en ny. Även fast att självkörande elbilar har många likheter med mina framtidsspårvagnsfordon så är dem inte i närheten lika avancerade och praktiska.

 

Bildkälla: energiaktion

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *