breaking news

Mitt spel

juni 12th, 2017 | by Daniel Wärulf

Eget projekt

Teknik

 

1. Teknikutvecklingsprocessen

Eleven beskriver hur teknik utvecklas och redogör för sambanden mellan de olika delarna i teknikutvecklingsprocessen.

Design (analys, idé och konstruktion)

Analys:

Jag har gjort ett spel och jag tycker att det gick bra för att vara mitt första spel. Det var intressant och väldigt roligt att göra. Jag tog mycket hjälp av olika guides på internet som gjorde att jag lättare kunde gå fram och det är nog den största anledningen jag lyckades med mitt spel. En annan sak som gjorde att jag lyckades var min motivation av att göra egna spel, vilket jag har varit intresserad av att göra tidigare.

Det var inte mycket som gick fel med mitt spel. Jag fick det att se ut som jag ville och alla funktionerna i spelet fungerade perfekt. Jag skulle kunnat utvecklat spelet mer med tanke på den långa projekttiden vi hade, men med tanke på att detta var mitt första spel valde jag att ta det lugnt med allt och göra ett simpelt spel som fungerar riktigt bra istället för att göra ett mindre simpelt spel som är knappt fungerbart.

Idé:

Min idé med detta projekt var att först och främst skapa ett spel. Spelet jag ville skapa skulle vara ett simpelt 2d spel och med tanke på att det var första gången jag gör ett spel så kunde det inte vara för svårt att göra. Jag tänkte först göra ett platform spel som Mario, men insåg senare att det skulle ta lång tid och vara väldigt svårt att göra. Därför bestämda jag mig att jag skulle göra ett space invaders liknande spel p.g.a. hur simpla dem spelen är, både att spela och göra.

Varför jag just ville skapa ett spel är för att jag vill jobba med spelutveckling i framtiden. Jag tycker att det är intressant hur ett spel är uppbyggt och jag har alltid varit intresserad av att skapa egna spel och lyckas i spelskapningsbranschen. Jag spenderar alltid tid vid datorn och 75 % av den tiden spelar olika sorters spel. Detta är nog en av de största anledningarna jag har för att vilja skapa egna spel.

Konstruktion:

Jag valde att konstruera mitt spel i ett program som kallas för gamemaker studio 1.4 vilket är ett program där du kan göra både designen på spelet och programmeringen så att spelet funkar. I gamemaker så kan du även lägga in musik på ett väldigt simpelt sätt, du bara drar in filen med musik i och sen ändrar lite inställningar i pop-up fönstret som kommer upp. Gamemaker använder sig av ett eget programmeringsspråk som är väldigt simpel att förstå och använda sig av.

 

 

Tillverkning (planering, tillverkning, kontroll)

Planering:

När jag planerade detta projekt så tänkte jag att det skulle vara bäst att göra modellerna och designen först. När man programmerar så behöver man ett objekt som man ger kodningen till. Därför gör man nästintill alltid designen på spel först och programmerar allt efter. När jag gjort både designen och programmeringen lade jag till lite små effekter för att vidare utveckla spelet. Jag lade även till lite musik och ljudeffekter så spelet känns mer ”levande”.

När jag väl gjort spelet så kan man börja marknadsföra produkten. Detta kan dock vara rätt så svårt för att det redan finns ett stort antal liknande spel som det spelet jag gjorde.

Hur min planering såg ut när jag gjorde spelet:

Tillverkning:

Tillverkningen av spelet kommer göras med programmet gamemaker studio 1.4 vilket är ett simpelt program med bra och fungerbar kodning. Varför jag har valt att tillverka spelet med gamemaker är för att gamemaker är ett program som man lätt kan göra ett bra spel på väldigt kort tid. Detta gör så att man kan skapa mera spel under en kortare period och sedan sälja dem.

Kontroll:

För att veta att spelet fungerar som det ska så valde jag att så fort jag gjort en större kodning, går jag in i spelet och kollar så att det funkar som jag vill. Ibland så funkade det exakt som jag ville att det skulle men oftast så kom det upp olika fel. Ibland var det att jag gjorde ett så stort fel så att spelet inte ens funkade, och ibland så funkade spelet men inte programmering som jag nyss hade gjort. Man ska alltid kontrollera så att allt funkar som det ska.

Försäljning (marknadsföring, försäljning, service)

Marknadsföring:

Spelet är ett spel som inte har någon riktad åldersgrupp vilket kan öka antalet konsumenter. Därför har jag tänkt att marknadsföra detta spel på både TV och sociala medier för att kunna nå ut till så många potentiella konsumenter. En bra sak med sociala medier är att alla åldersgrupper finns på sociala medier, allt från barn till äldre personer.

Det finns dock några nackdelar med att marknadsföra på exempelvis TV. En av dessa nackdelar är att det är väldigt dyrt att visa reklam på TV. En annan nackdel är att det finns så många kanaler och vissa är riktade mot olika åldersgrupper vilket kan skapa problem med tanke på att jag vill räcka ut till alla åldrar, men kan tyvärr inte det om det blir alldeles för dyrt vilket i sin tur leder till att jag endast kan visa ett reklamklipp på en eller två TV kanaler.

 

Försäljning:

Jag har tänkt att sälja mitt spel på två spelhemsidor. En av dem är Steam och den andra är G2A. Varför jag valt att sälja mitt spel på dessa två hemsidor är för att det inte kostar något att sälja spelet där. Det enda båda sidorna gör för att kompensera är att dem tar en procentandel från min försäljningssiffra. En annan orsak varför jag valde just dessa två sidor är för att det är ett väldigt stort antal personer som vet om denna sida.

En nackdel med detta kan dock vara att dem personer som inte är så mycket på internet kommer ha det svårt att hitta mitt spel om jag inte skapar en länk och marknadsför den på exempelvis facebook eller nyhetsidor så jag kan nå ut till dem äldre på ett enklare sätt.

Service:

Om någon person hittar någon bugg inom spelet så kommer jag så snabbt som möjligt fixa problemet och skicka ut en uppdatering till spelet så att det inte händer för någon annan.

Jag kommer antagligen inte behöva göra någon annan sorts service än den ovan, men en sak kan vara att någon har problem att köpa spelet, då skulle dem kunna kontakta mig så vi kan läsa problemet på snabbaste och bästa sätt möjligt.

Avveckling (destruktion, återanvändning, återvinning)

Det enda i mitt spel som kanske kan ha en funktion senare är återanvändning. Hur ett spel kan återanvändas är om någon annan ska göra ett nytt spel kan dem kolla på mitt spel och ta idéer därifrån som senare kan hjälpa dem.

 

4. Problemlösning

Eleven löser tekniska problem, använder lämpliga arbetsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet.

Med tanke på att jag gjorde ett spel så var det självklart att jag skulle få ett antal problem. De mesta problemen jag fick var simpla programmeringsfel som var lätta att fixa men vissa var mycket svårare att lösa och jag var tvungen att kolla upp några guides på internet så jag kunde förstå vad jag gjorde fel. Det kom inte upp några andra problem än fel med programmering vilket var skönt, för om det hade varit andra problem som att spelet inte fungera även fast jag gjort rätt så hade jag fått stora problem.

Jag har gjort ett spel och därför kollade jag först upp olika spelskapnings videos där dem visade hur man lätt och simpelt kunde göra ett spel. Jag testade några gratisprogram för att se om det funkade lika bra som när den personen jag kollade på gjorde sitt spel, men det funkade inte alls. Därför valde jag att köpa programmet som han använde sig av, som jag även var intresserad av att köpa för att det är vad jag vill göra i framtiden. Jag vill jobba in spelskapningsbranschen och därför tänkte jag att det kan vara bra att börja tidigt så man får upp kunskaperna som man kan tänkas behöva.

När jag väl hade programmet så började jag först att göra de olika modellerna som kan tänkas behövas. Gamemaker, vilket är programmet jag använde mig av, har ett inbyggt ritningsprogram där man ritar i pixlar. Det är väldigt simpelt att göra modellerna där vilket gjorde att det inte tog alldeles för lång tid att göra.

Efter jag hade gjort alla modeller så började jag med programmering, vilket tog längst tid. Först programmerade jag så att bakgrunden som skulle vara i spelet rörde på sig så man fick inbillningen att man åkte framåt. Efter det så gjorde jag programmeringen för skeppet så den kunde åka i sidledes och skjuta på motståndarna. När jag väl hade gjort programmeringen för skeppet gjorda jag fienderna, vilket var rätt så simpel för det enda man gjorde var att man tog samma kodning som för skeppet, bara att man ändra några siffror så dem åkte mot skeppet och så man inte kunde styra dem. När man väl hade gjort programmeringen för allt ovan så lade jag till mer effekter till spelet så att allt skulle se bättre ut och kännas mer vid liv. Jag lade även in lite musik i spelet för att vidare göra spelet bättre.

 

5. Ritningslära

I sitt arbete läser eleven ritningar och tekniska instruktioner samt skissar och ritar med både manuellt och med relevanta cad-program.

Jag har använt mig av det inbyggda ritningsprogrammet som finns i gamemaker studio där man ritar saker i pixlar. Det är väldigt simpelt och du kan använda dig av alla färger som finns i ett spectrum vilket ökar potentialen för att göra bra modeller med tanke på att man lätt kan göra skuggor och ändra hur tydligt man kan se färgen vilket gör att man kan göra så att ett objekt skapar inbillningen av att den lyser.

Några av mina modeller:

 

 

7. Teknik och samhälle

Eleven redogör för några historiskt viktiga tekniska framsteg, befintlig teknik och aktuell teknikutveckling samt beskriver hur samhälle och teknik samspelar. Dessutom värderar eleven teknikens funktion, användning och tillgänglighet i samhället.

Med tanke på hur mycket spelskapningen har utvecklats under bara de senaste 10 åren, har man kunnat skapa program som gamemaker vilket gör att folk som inte har en aning om hur spel är skapade, kan själva göra ett eget simpelt spel. Detta kan även hjälpa till i samhället. Hur jag tänker då är p.g.a. den stora arbetslösheten som finns i Sverige, kan man göra små spelföretag som använder sig av program liknande gamemaker så man kan anställa nästintill vem som helst som är väldigt engagerad inom spelvärlden och själva vill skapa spel. Gamemaker är ett väldigt bra program för just detta p.g.a. hur simpelt det är och hur enkelt det är att lära sig jämfört med andra programmeringsprogram.

 

8. Manligt och kvinnligt

Vidare beskriver eleven hur föreställningar och traditioner inom teknikområdet styr uppfattningar om vad som är manligt och kvinnligt och hur det har påverkat och påverkar teknik och teknikutveckling. Eleven ger förslag på hur teknikområdet kan göras lika tillgängligt för män och kvinnor.

Min uppfattning om vad män och kvinnor gillar inom spel är ändå rätt så olika. Det flesta männen riktas mesta dels mot spel med mycket våld och action i. Medans kvinnorna riktar sig mer mot spel som har någon sorts designteknik i så man kan designa själv, exempelvis sims. Kvinnor dras även oftast till drama och kärleks spel enligt mig.

Detta börjar dock ändra sig väldigt mycket. Det blir mer och mer kvinnor som börjar spela våldsamma spel. Tiden börjar ändra hur folk ser på spelandet och därför är det nu för tiden rätt så vanligt att möta någon med det kvinnliga könet på exempelvis spel som counter-strike, vilket är ett typiskt first-person shooter där du springer runt och dödar folk.

Mitt bästa förslag som kan ändra hur det är nu, är att man kan skapa spel som man kan designa saker själv i, men ändå ha action och våld i sig. Detta gör så att man kan lättare nu ut till båda könen och öka försäljningen av spel.

 

9. Kommunikation

Eleven använder datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information. Dessutom använder eleven olika relevanta medier och programvaror för att förmedla och presentera teknik.

Jag har använt datorn igenom hela detta projekt. Jag har även pratat lite med kompisar och familjemedlemmar för att få lite tips om hur mitt spel skulle kunna vara och se ut. Jag har även planerat väldigt mycket innan jag började med projektet. Detta var ett måste för jag kombinerade detta projekt med entreprenörskapen och där var man tvungen att planera allt i förväg. Jag har även hämtat väldigt mycket information från internet om vad som krävs för att göra ett eget spel.

Som jag sa ovan så har jag kollat på flera guides om hur man gör ett spel. Jag ville göra ett simpelt och bra spel som fungerade riktigt bra och därför kollade jag på flera olika guides om vad för sorts spel man skulle kunna göra som uppfyller mina krav. Jag använder mig även av ett program vid namn gamemaker som gör att jag lätt kan göra ett eget spel.

 

 

 

 

 

 

Digitalt skapande

 

1. Redogör skapandeprocessen

Eleven redogör för digitala och analoga skapandeprocesser.

Det jag gjorde först innan jag ens började arbeta med det praktiska var att bestämma vad det var jag skulle göra som mitt projekt. Jag har alltid varit intresserad av spel och nu på senare tid så har jag blivit mer och mer intresserad av hur spelen är gjorda. När jag fick reda på att vi fick göra vad vi ville såg jag en perfekt chans för att försöka göra mitt egna spel.

När jag väl hade bestämt mig för att göra ett spel så var jag tvungen att komma på vad för sorts spel jag skulle göra. Jag började med att kolla på olika videoklipp på youtube för att få en större förståelse om spelskapning. Efter det så kollade jag på några klipp om hur man gör ett platformer spel men insåg direkt att det skulle bli för svårt att göra med tanke på att det är min första gång jag gör ett spel. Därför bestämde jag mig för att göra ett Space Invaders liknande spel, vilket är ett väldigt simpelt spel som inte skulle bli för svårt för mig att göra.

När jag väl hade kommit på vad jag exakt skulle göra började jag göra det praktiska. Det första jag gjorde då var att göra modellerna som skulle finnas med i spelet. Det är för att om jag inte har någon modell så skulle det vara svårt att börja programmera. Jag gjorde inte alla modeller i början utan jag gjorde bara dem mest viktiga, som skeppet man styr och motståndarna. När jag väl lagt in modellerna i gamemaker var det dags att börja programmera. Jag kollade på en guide om hur man lätt kunde få ett objekt att lätt röra sig i sidledes. Jag gjorde exakt som guiden sa åt mig att jag skulle göra och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Efter det gjorde jag nästan exakt likadant som när jag gjorde skeppet fast jag ändrade några små grejer i kodningen så att fienderna åkte mot en och så man inte kan styra dem. Jag lade även till en annan sorts fiende som skulle skjuta mot skeppet man styrde för att skapa lite mer action i spelet. Det blev exakt som jag tänkte att det skulle bli och jag blev nöjd med resultatet. Spelet blev även mycket svårare då jag lade till andra fienden och det är bra för då ökas motivationen att spela för man vill alltid slå sitt tidigare rekord. Om ett spel då är svårt kommer det även bli roligare att spela.

När jag väl fått dem viktigaste funktionerna att fungera som jag ville så gjorde jag spelet lite finare och snyggare genom att lägga till lite explosioner och andra effekter. Allt blev exakt som jag ville och jag blev väldigt nöjd med hur mycket bättre det såg ut än innan.

När jag hade gjort nästintill all programmering som krävdes för att spelet skulle se bra ut men ändå funka riktigt bra så ville jag ha lite ljudeffekter med i spelet. Jag kollade på en annan guide om hur man lägger in musik i gamemaker och det var därifrån jag fick alla ljudeffekter som jag behövde, alltifrån bakgrundsmusik och ljudeffekter när det exploderade.

Jag försökte lägga in lite andra effekter som exempelvis rök om ett objekt förstördes. Jag fick det tyvärr inte att fungera och jag hade inte tillräckligt med tid att söka igenom varje kodning för att hitta felet. Om jag hade lyckats med det så tror jag att spelet skulle se ännu bättre ut och öka chansen att folk gillar det.

Efter jag hade gjort allting i spelet, så var det bara att skriva om denna uppsats och även göra en presentation i powerpoint för vi skulle redovisa ett projekt i entreprenörskapen och då valde jag att göra båda ämnena i samma projekt.

 

2. Provar/använder uttryckssätt

I eget skapande och gestaltande prövar eleven digitala verktyg och några olika estetiska uttryck.

Det finns ett rätt så stort antal program som låter en göra egna spel. Jag provade ett program som heter construct 2. Construct 2 är mesta dels drag n drop som det kallas och det är färdig programmerade inställningar som du bara lägger dit på ett objekt. Jag valde att inte använda detta program för att jag vill lära mig programmera. Man kan även utveckla spelet bättre och mer specifikt med programmering vilket är ett annat skäl varför jag valde just gamemaker.

Jag provade några program som jag gjorde modellerna i. Jag försökte först med photoshop, men det var lite för svårt för mig att göra något som såg bra ut. Jag testade även ett annat program som jag inte kommer ihåg namnet på men man ritar med pixlar. Om man ska spara något i det programmet så måsta man köpa det tyvärr, och därför använde jag inte det programmet. Det sista programmet jag använde mig av för att rita mina objekt var det som var inbyggt i gamemaker. Jag använde mig av det för det var väldigt simpelt att använda och man kunde lätt gå in och ändra hur det skulle se ut.

 

3. Jämför verktyg

Eleven gör en jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål.

Det finns två väldigt kända program som man kan göra egna spel i, och dem är gamemaker och unity. Gamemaker är ett program som riktar sig mer åt retro hållet med simpla 2d spel som Mario och Donkey Kong, medans unity är ett program där man mestadels arbetar i 3d. Unity har en 2d sektion också men den är inte lika simpel och bra som gamemaker.

I gamemaker är det mycket mer synliga pixlar medans unity har en mer modern och clean variant. Jag tycker att det ser roligare och trevligare ut när det är väldigt få pixlar och man behöver inte fokusera lika mycket på detaljer.

Det finns ett stort antal program där man kan rita i pixlar. Photoshop är ett bra program för att rita i pixlar men jag använde mig av gamemakers inbyggda ritningsprogram. Photoshop är mycket bättre att använda sig av om man ska rita mycket mer i detalj, medans gamemaker är bra om man ska göra simpla grejer med hjälp av pixlar.

 

4. Väljer verktyg

Eleven väljer lämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck. Dessutom motiverar eleven sina val av program- eller hårdvara.

Jag ville göra ett simpelt 2d spel som skulle se lite retro ut. Därför var gamemaker perfekt för vad jag ville göra. Gamemaker har så man lätt och simpelt kan programmera ett bra och fungerbart spel. Man kan även göra objekten direkt i programmet vilket gör det mycket smidigare och lättare om man skulle behöva ändra hur objektet ser ut eller storleken.

Varför jag valde just gamemaker över andra liknande program är mesta dels p.g.a. det simpla programmeringsspråket som gamemaker har. Det är ett väldigt bra språk att börja med. En annan orsak varför jag valde gamemaker är för att man kan rita i pixlar, vilket var vad jag ville göra.

 

 

5. Samarbetar i nätverk

Eleven samarbetar med andra i sin digitala produktion och kommunicerar via webb och nätverk.

Vart jag fått de flesta av mina idéer ifrån är antingen från internet eller mina vänner. Jag tog stor hjälp av olika guides om hur man skapar olika sorters spel vilket fick mig att bestämma mig för ett space invaders liknande spel. Jag tog stor hjälp från mina kompisar med hur olika objekt skulle se ut vilket var en väldigt bra vägledning om hur jag senare skulle utveckla spelet.

Jag lärde mig den största delen av min programmering av olika videoklipp på youtube, men ibland var jag tvungen att ändra lite saker för det blev inte exakt som person jag tittade på. Jag ställde även lite frågor till en person som hjälpte folk att göra spel, och fick några svar som kunde hjälpa mig att gå vidare och utveckla mitt spel ännu mer.

 

6. Redogör/använder presentationssätt

Eleven redogör för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.

Jag har gjort en powerpoint presentation som jag använde mig av när jag skulle redovisa mitt spel inom entreprenörskapen. Jag gjorde lite olika designgrejer för att få det att se riktigt bra ut.

Länkar med den i inlämningen om du vill kolla igenom.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *