breaking news

Reklamaffisch Kostshop

maj 23rd, 2017 | by Linus Lundmark
Reklamaffisch Kostshop
Artiklar - TE14B
0

Projekt 6

I detta projekt kommer jag att göra en reklamaffisch till Aktiv Hälsocenters ”Kostshop”. Programmet jag ska använda är Adobe InDesign CC (64 bit) på grund av att ändamålet har att göra med design och dess användbara funktioner. Anledningen till att reklamaffischen måste göras är på grund av att Aktiv inte har någon riktig reklam i form av affischer. Projektet kommer att publiceras på teknikprojektet.se för att visa projektets utveckling.

Kunskapskrav som projektet inriktar sig mot:
2, 3, 4

 

Utförande

Det första jag ska göra är att skapa en prototyp av affischen för att ge kunden en visuell bild för hur affischen kan se ut. Programmet jag använder för att skapa prototypen heter ”Balsamiq Mockups 3” och är ett program för just detta ändamål. De riktlinjen som kunden vill att jag ska följa är: ”En affisch på ca 297 x 420(A4) med info om Kostshopen, öppettider, förklarande text och utbud”.

Prototyp version 1:

Efter att jag skickat iväg de första prototypen med frågan om vilka ändringar/förbättringar jag kan göra på prototypen, fick jag snabbt ett svar som handlade om marginalerna mellan spalterna och bilderna. Mailet inkluderade även bilder som kunden ville ha på affischen och själv hade tagit.

Affischens logotyp ska även användas i rubriken då det kan ses som ett slags varumärke. Med andra ord kan man inte använda vanlig text för att ersätta logotypen.

Prototyp version 2 blev enligt mig bättre än innan. Här har jag gjort prototypen i programmet InDesign för att komma åt så bra marginaler som möjligt, samt att logotypen för kostshopen behövde implementeras.

Det som jag såg i denna version var att mängden oanvänt utrymme var alltför stort i relation till var resten av informationen var placerad, denna version fick till svars att det var en bra början men att den behövde en del arbete för att ha möjlighet till att användas på riktigt. Jag började då att arbeta på version nummer 3. Denna gång valde jag att byta plats på hyll-bilden och utbudet och ändra om vid marginalerna så att tomrummet inte kändes lika stort.


(svarta kanter på grund av skärmbild)

Denna version av affischen blev godkänd av kunden på grund av att den följde de krav som kunden hade lagt ut och utgav ett tillfredställande budskap.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *