breaking news

Flytande Städer, Uppdaterat.

april 2nd, 2017 | by Rasmus Fransson
Flytande Städer, Uppdaterat.
Smart samhälle
0

Inledning

Klimatet har alltid hotat oss, nu mer än förr. Då vi har gått över gränsen utan chansen att återvända så är det bara skadekontroll som kan utföras. Stigande havsnivåer och jordbävningar hotar våra städer. Svaret på detta kan vara att istället för att migrera inåt mot land, emigrera utåt mot havet.

Syfte

Syftet med denna rapport är att undersöka möjligheten att kunna emigrera ut människor på havet i stadskolonier, vilka fördelar och nackdelar det har och vad som krävs.

Metod

Jag har gjort litterära studier genom kunskapsdatabaser på internet samt använt mig av information ifrån National Institute for Material Physics i Bukarest, Rumänien.

Fakta

Design

Designen är baserad på konstruktionen av en oljerigg. Staden kommer att flyta genom 4 stora lufttankar som kommer att bära staden ungefär 5 meter ovanför havsytan för att minimera inflytande från vågor och havsdjur. Långt under staden kommer det att finnas som en motvikt som ser till att stadens tyngdpunkt är låg vilket gör den stabil. På så vis minskas inflytande ifrån vindar extremt. Staden kommer att vara ”lätt förankrad” till havsbotten genom kablar för att förhindra att staden flyter iväg ifrån dess designerade plats.

3D illustration av staden ifrån sidan.

 

Städerna kommer att vara konstruerad i sektioner för att förenkla konstruktion av själva ön. I mitten kommer reningsverket och vattenreservoaren finnas. Reservoaren kommer att vara uppdelad i en undre och övre del. Den övre ska samla regnvatten som kommer att renas och användas. Den nedre delen kommer att användas för förvaring av användbart vatten som kommer att utnyttjas till bevattning, avlopp och dricksvatten. Ovanför detta kommer det att finnas park och plantage för mat och fritidsaktiviteter. I denna sektion kommer det också att finnas insektsfarmer för protein. Detta är mer miljövänligt och bidrar inte till växthuseffekten som den moderna köttindustrin gör. De yttre sektionerna kommer att användas till lägenheter och kommersiella byggnader.

 

Tidigt koncept av staden. Det röda är ett tidigt koncept på en lufttank och det blå är motvikten. Färgen som liknar torkat blod är själva plattformen som staden befinner sig på.

 

Utsidan av den flytande ön kommer att användas som hamnområde. Städerna kommer att leva på hyror ifrån invånare och turism. Städerna kommer att utnyttja sin omgivning till sin fördel. Staden kommer att ha närliggande algfarmer till bränsle, vindfarmer och vågkraftverk. Det kommer också att finnas närliggande vattenreningscenter som utnyttjar en teknik som heter ”Solar Desalination” för att rena saltvatten.

Tillverkning och Konstruktion

Även om städerna kommer att byggas på samma vis som båtar och oljeriggar byggs på, kommer det snarare att likna det sättet som flygplan byggs på.

Som tidigare nämnt kommer städerna att konstrueras i olika delar som sedan kommer att sammansättas i en hamn innan den transporteras ut till dess designerade plats. Staden kommer att utnyttja en mängd material, utav vilka en del kan ses som okonventionella. Icke bärande delar i konstruktionen kommer att utnyttja polyester, med hela utsidan täckt i polyester. Detta material har valts då det är ett billigt material som släpper in ljus, vilket sparar energi, och som kan enklare användas i friformade konstruktioner.

Polyester kan också enkelt täckas av ett tunt lager titandioxid. Titandioxid är ett material som när det interagerar med ultraviolett strålning, som ifrån solen, skapas en kedjereaktion vilket bryter ned organiskt material. Detta bidrar till att rena luften. Stadens bärande konstruktioner kommer att byggas av rostfritt stål. Trä kommer också att utnyttjas då det suger åt sig koldioxid samt ger en fin estetisk kontrast till polyesterns vita sken.

Staden kommer också att inkorporera mycket glas, både för att släppa in ljus och återigen för att vara mer estetiskt.

Städerna kommer att rymma 50 000 personer, och kostnaden per stad kommer att ligga runt 20 miljarder dollar. Denna siffra är baserad på kostnaden av Masdar City i Dubai, som kommer att rymma samma mängd personer. Siffran kommer dock troligtvis att bli lägre då det ej kommer att behövas vägar då staden kommer att vara kompakt.

Även om staden kommer att flyta genom 4 lufttankar uppdelade i olika avdelningar för att förhindra att en hel tank översvämmas vid skada, så kommer staden också att vara konstruerad så att den kan flyta enligt Arkimedes princip.

3D illustration av lufttank.

Marknadsföring och Inkomster

Då stadens kostnad är stor så måste det självklart finnas en inkomstkälla. Då vi inte har de monetära resurserna som krävs måste det finnas en anledning till att investera i projektet. Stadens största inkomst ska komma genom hyror från bostäder och kommersiella företag. Staden kommer att marknadsföras som en futuristisk utopi säker ifrån klimathotets förändringar på havsnivån, med enkel tillgång till havet för fritidsaktiviteter som segling och andra vattensporter.

En annan inkomstkälla kommer att vara turism, då städerna erbjuder ett unikt semestermål en bit från fastlandet i varierande miljöer.

Mycket av den service som kommer att erbjudas i städerna kommer att erbjudas av tredjepartiföretag. Den servicen kommer t.ex. att vara städning, banker, reparationer och nöjen. Statsförvaltning kommer att erbjudas av de länder vars vatten städerna befinner sig i.

De möjliga investerarna i projektet kommer att vara de länder som kommer att bli utsatta för den höjda havsnivån. Samt bostadsföretag som vill ha möjligheten att erbjuda sina kunder unika miljöer att bo på.

Avveckling

Om en av städerna behöver avvecklas så kommer mycket material att kunna återanvändas. Polyester kan t.ex. omvandlas till fibrer igen till nya tyger som kan återanvändas till konstruktionen av andra städer. Samma sak kan sägas om metaller och titandioxid. Trä kan brännas och omvandlas till energi, eller återigen återanvändas i konstruktionen av nya städer.

Diskussion

Ett problem som ni läsare kan ha tänkt på är naturliga katastrofer som stormar och hur städerna kan stå emot dessa. Då stadens tyngdpunkt kommer att vara lägre så kommer det att vara otroligt svårt att tippa städerna. Vågor ifrån dessa stormar och jordbävningar under 5 meter kommer inte heller kunna nå staden. Dessutom bryts vågor bara då de närmar sig kusten.

Ni kanske också ser att vi kommer använda oss av många brännbara material som t.ex. polyester och trä. Dessa material kan behandlas till att motstå hetta. Det finns också företag som skapar flamsäkra polyestermaterial.

Då kostnaden troligtvis kommer att ligga runt 20 miljarder dollar, så kan det tros att kostnaderna kommer att få många investerare att strunta i projektet. Dock kommer troligtvis att kostnaderna att förflytta och ta hand om flyktingar från framtidens katastrofer att kosta mer pengar än kostnaden att skapa boplatser som håller oavsett vad klimatet har att säga om det.

Slutsats

Dessa flytande städer kan byggas och det finns många fördelar med det. Vi har teknologin och materialen, men det som hindrar projektet är kostnaderna. Jag tror dock att med kustbelägna länder som Nederländerna och Japan så kommer vi att se dessa städer inom en snar framtid.

Källförteckning

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Fabric_structure

http://vincent.callebaut.org/object/080523_lilypad/lilypad/projects

http://www.nipne.ro/rjp/2015_60_3-4/0488_0494.pdf

http://www.yarnsandfibers.com/news/news-tags/polyester-prices

https://en.wikipedia.org/wiki/Masdar_City

https://www.google.ch/patents/US4517355

http://www.dec.ny.gov/lands/47481.html

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *