breaking news

Self Rescue Bracelet – Gymnasiums uppsats

mars 31st, 2017 | by David Karlsson
Self Rescue Bracelet – Gymnasiums uppsats
Design, graphics & UX
0

Self Rescue Bracelet

Smart samhälle

David Karlsson TE16

Jimmy Alenius och Helene Forsberg

2017-03-22

 

 

Innehåll

Inledning / ämnesbakgrund. 3

Syfte. 3

Frågeställning. 3

Metod. 3

Resultat. 4

Teoretisk bakgrund. 4

Fakta. 4,5,6

Mätdata. 7

Diskussion (kring din fakta). 8,9

Underrubrik om du behöver dela in diskussionen i områden. 8,9

Slutsats/Sammanfattning. 10

Källförteckning/Referenslista. 11

 

 

 

 

Inledning / ämnesbakgrund

 

Jag har i kursen teknik arbetat med tekniska lösningar för att utveckla och försmarta vårt samhälle som vi lever i idag. Metoden för att utveckla och försmarta samhället som jag valde var i form av ett armband som heter Self rescue bracelet. Genom att endast dra hårt i armbandet under vatten så kommer den blåsa upp sig själv med hjälp av kompreserad luft och dra upp dig till vattenytan.

372 000 personer dör varje år på grund av drunkning och det är alldeles för mycket ifall man tänker på det utvecklade samhälle som de flesta folk lever i.

Syfte

Syftet med den här uppsatsen är att sprida information om Self rescue bracelet och resonera om varför den ska användas och utvecklas så den så snart som möjligt kan finnas på marknaden. Jag vill också att denna uppsats ger mer trygghet till personerna som behöver och är intresserad av Self rescue bracelet så dom kan känna sig tryggare i farliga vattensituationer.

Frågeställning

Jag ämnar besvara på varför produkten är bra, hur den fungerar och varför den är värd att köpa och investeras i. Jag kommer också förklara varför den ser ut som den gör och vad som gör den bättre än liknande produkter.

Metod

Jag har sökt väldigt mycket på internet och läst många olika artiklar om denna och liknande produkter för att få en uppfattning på hur den kan rädda liv. Jag har också läst omdömen om produkten för att få veta vad allmänheten tycker om produkten. Jag har också sneglat på en intervju som ett företag som designar liknande produkter hade på deras sida för att få en uppfattning om vad dom tycker om produkten och deras aspekt på produkten.

 

 

Resultat

 

Teoretisk bakgrund

 

Vi har en teoretisk syn med våran produkt att vi ska kunna minska drunkningsolyckorna med minst 25 procent 5 år efter att Self rescue bracelet har blivit lanserad på marknaden. Varför den har potential att utföra detta är på grund av att den kommer vara billigare än konkurrenten på grund av engångs användning så alla kommer ha råd med den och den kommer också att finnas tillgänglig i stora delar av värden för att så många olika små köpare är intresserade och vi kommer lansera en webb butik.

Fakta

I denna teknikutvecklingsprocess så beskriver jag noggrant fakta om hur produkten fungerar, hur den är byggd, hur konkurrenterna ser ut, hur vi kommer att marknadsföra den och hur man kommer kunna avveckla den.

Design:

Analys – Våran produkts syfte är att rädda folk i nöd vid drunknings och olika farliga situationer som tillkommer på vatten. Jag skulle beskriva den som en smart mini flytväst som du kan bära under alla vatten färder och aktiviteter som du är närvarande på. Att inte vilja drunkna och död skulle jag klassa som ett behov som många folk vill ha. Folk vill också känna sig trygga när dom och deras familj är ute på vatten och den tryggheten ger Self rescue bracelet.

Idé – Self rescue bracelet fungerar på ett enkelt sätt. En anledning varför produkten är så enkel är för att den alltid ska fungera och det ska inte vara något fel på ett enda armband. Är man i en situation som kan innebära liv eller död så måste armbandet alltid fungera och därför måste designen var enkel. Produkten funkar på detta sätt, Det finns två stycken kammare i armbandet som är separerad med en barriär. En av kammarna är fylld med förträngde luft medans den andra kammaren är tom. När man drar i armbandet så bryts barriären och de två kammarna blir en. Bandet fylls då upp med luft och sedan kommer du direkt börja flyta upp mot ytan. Du kan också ta av bandet som numera ser ut som en arm puff och placera det under din hals. Den är designad av Wu Xuexing, Zhu Linghui och Zhu Peizheng med motto av ”To save Lives”

 

 

Konstruktion – Produktens användnings process fungerar på detta vis, när du drar i armbandet så kommer du börja flytta upp mot vattenytan. När du senare har kommit dit så kan du dra upp bandet till din axel eller ta av det och placera det under ditt huvud medans du håller det med båda händerna. Vi har också funderat på iden om halsband och kommit fram till detta, En halsbands variation skulle behöva ha mycket större omkrets för att komma över folks huvud och ner till deras halsar. Sedan när man skulle dra i den så skulle hålet i mitten av flytt föremålet vara så stort så att det fanns risk att den bara skulle flytta iväg utan dig. Skulle man dock kunna anpassa bandet till exempel med olika storlekar för olika stora huvud och kunna konstuktera ett halsbands format av denna produkt så tror jag också att det skulle vara en bra ide.

Tillverkning:

Av liknande produkter.

Planering – Under tillverkningen av våran produkt så är det viktning att tänka på några saker. Det första är att alla armband måste vara noggrant gjorda och inspekterade. Det är viktigt att använda en hållbar plast som ej går sönder när den expanderas men ändå enkelt kan töjas och flytta. Man kan också tänka på att använda återvunnen plast eller plast från äldre använd produkter.

Tillverkning – Det finns företag som tillverkar liknande produkter på marknaden som heter Kingii, Dom kanske skulle vilja samarbeta med oss, annars så finns det inga mer företag som tillverkar något liknande men jag skulle kunna tänka mig att företag som tillverkar flytvästar som till exempel Seton skulle ha materialet och erfarenheten att tillverka våran produkt. Kingii uppfanns av Tom Agapiades och är dom ända säljarna av en liknande produkt på marknaden. Dom har blivit uppmärksammad av ”The New York Times” för deras revolutionerande produkt. Deras produkt säljs också på många olika sidor vilket visar att denna typ av idé kommer att sälja bra. Dom prioriterar kvalité och testar noggrant produkten.” Quality is our top priority at Kingii. We have designed reliable quality management and testing processes which ensure that each wearable fulfills our quality standards”. (Kingii)

http://www.kingii.com/eu/index.html#Kingii_Wearable

Försäljning:

Av likande produkter och hur vi kan sälja våran produkt.

Marknadsföring – Kingii gör inte mycket reklam för sig genom tv eller sociala medier. Dock så har dom fått mycket uppmärksamhet genom att tidningar har uppmärksammat dom och skrivit många artiklar dom deras produkt för att sprida information om den. ” We are thankful that the Huffington Post, NBC, The New York Times, Wired, and many other international news outlets reported about our product and brought awareness to water safety.” Skriver Kingii på sin sida.

Försäljning: Som jag sa innan så är det många som återsäljer Kingii´s produkten vilket innebär att den säljs på många olika sidor till många olika priser på många olika sidor. Dom själva säljer produkten på deras sida men har inte kommit i kontakt med företag som skulle kunna köpa in större mängder av produkten. En idé som jag har för vår produkt är att sälja den till ett försäkringens bolag som trygghansa. Det passar inte bara deras logotyp utan deras motto för att vara säker.

Service: Man kan ta kontakt med dom genom att skriva till deras e-mail. Dom visar också många videos på hur produkten fungerar och svarar på många frågor som konsumenterna undrar. Dom är också aktiva på sociala medier där man kan ta kontakt med dom.

Avveckling:

 

Destruktion: Våran produkt är gjord av 100% plast, från själva bandet till barriären. Den optimala destruktions metoden kommer att vara att den har blivit använd och sedan skickad tillsammans med alla andra plastprodukter till en fabrik där de smälter ner plast och sedan gör ny plast av den. Det skulle också finnas möjligheten att någon använder produkten men sedan bara kastar den i naturen. Som vi vet så bryts plast ner otroligt långsamt. En plastpåse tar ungefär 20 år att brytas ner i naturen. Våran produkt är gjord av lite hårdare och hållbarare plast vilket skulle göra den ännu hållbarare vilket kanske skulle resultera till 40 års nedbrytnings tid.

Återanvändning: Produkten har en engångsanvändning och kan inte användas flera gånger. När du har använt den så ska du återvinna den och lägga den bland plastförpackningar.

Återvinning: Produkten är gjord av 100% plast vilket innebär att det är enkelt att återvinna den genom att smälta ner den som sedan enkelt kan bli ny plast. Detta innebär att produkten kan skapas av 100% återvinner plast vilket kan göra tillverkningen billigare.” Plasterna separeras i mjuk- och hårdplast och typ av plast. Plasten krossas sedan och smälts till pellets som sedan ersätter jungfrulig plast”. (Återvinnig Stockholm)

Mätdata

 

 Av: David Karlsson Fakta: https://www.theguardian.com/news/datablog/2014/nov/17/majority-drowning-deaths-low-and-middle-income-countries

Drunknings problemet påverkar mest de fattigare delarna av världen som inte kommer ha råd att spendera 1000 kr på ett Kingii armband och därför är det den primära målgruppen som vi vill ska köpa våran produkt. Enligt The Gardian så bor 90% av drunknings offren i låg och medelinkomstländer.

” Each year 372,441 people die due to drowning, according to a new report by the World Health Organization (WHO). Of those deaths, 90% occur in lower and middle income countries. It is the world’s third leading unintentional injury killer” (The Guardian).

Diskussion (kring din fakta)

 

Våran målgrupp och syn

372,000 personer dör varje år av drunkning. Många av dom är asylsökande som flyr krig på små överfulla båtar och vilket av många är barn. Dom här personerna kommer inte ha råd att köpa ett tekniskt armband för 1000kr som Kingii har gjort. Det finns också delar av värden som utsätts för översvämningar och tsunamis som till exempel Bangladesh och andra delar av södra Asien. Detta kan vara en temperar lossning på deras problem med vatten innan dom hinner att samla resurserna för att bygga vattenhinder som murar som Nederländerna har gjort.

Det kommer inte bara vara folk som har ont med pengar utan detta armband kan ge fler familjer ett tryggare liv. Med det så menar jag att många personen som har hamnat i olyckor tidigt i sina liv som involverar vatten inte vågar gå nära vatten i form att poler eller hav. Jag tror att dom skulle känna sig mycket smartare.

Det kommer också nya smarta idéer om att flytta ut på haven och bo på konstgjorda ö plattformar. Detta kan innebära översvämningar, kraftiga vågor och andra olyckor. Ifall alla alltid skulle ha tillgång till en enkel livräddnings metod som man alltid kan ha på sig så tror jag att iden på att bo på vattnet kommer bli smartare.

Vi har tagit kontakt med Produktionsutvecklarna Fs UF (Sofies grupp) och bestämt ett avtal. Dom kommer nämligen ge en ett gratis armband till alla på deras ö och möjligtvis sälja dom på ön efteråt. Detta innebär att vi får en bra start affär för att komma igång med produktionen och att bygga vår ide och vårt företag.

http://teknikprojektet.se/?p=11620

http://teknikprojektet.se/?p=11603

http://teknikprojektet.se/?p=11604

 

Kingii´s målgrupp och syn

Som jag nämnde innan så drunknar 372 000 folk pre år vilket 90% av dom bor i låg och medelinkomstländer. Detta betyder att drunkningsoffren ofta har ont om pengar, speciellt om dom är barn. I Kingii´s reklam som är deras målgrupp sport simmare och familjer som har pengarna att spendera 1000 kr på en säkerhets armband. Ingen i reklamen ser fattig ut eller ser ut att komma ifrån något fattigare land som Bangladesh utan set ut att ha gott om pengar och alla har också vit hudfärg.

Återvinning

Många tror säkert att den är dålig för miljön för att den kan bara användas en gång och sedan måste man slänga den och att den är gjord av plats som kräver olja. Men enligt One planet så kan ”Plastfibrer återvinnas upp till sju gånger och plasttillverkning konsumerar 4 % av världens råolja”(One planet)

Så bara folk är noggranna med återvinningen så kommer våran produkt vara miljövänlig

Olika folk

Många tror säkert att den band som ska passa på ett litet barns arm in kommer passa eller fungera på en vuxen man på 100 kg och det är sant. Därför har vi kommit på iden att designa olika sorters av armband, några lite större och tjockare medans några är smalare och tunnare för dom yngre och mindre barnen. Vi vill alltid att armbandet sitter tight på någons arm så att det inte riskerar att flyga av armen när det blåser upp.

Löser Tekniska Problem

När vi analyserar produkten så inser vi att det finns få tekniska problem som vi kan inträffa på grund av att våran produkt är tekniskt sätt enkel. En sak som kan hända är att barriären spricker ifall den kommer emot något eller ifall den utses för tryck som att den fastnar på ett dörrhandtag. Barriären kanske ibland sitter för hårt och man lyckas inte att dra sönder den i vattentrycket. Det finns ju också chansen att bandet bara går av eller att luftkammare börjar läcka. Lösning på detta problem är att ha en barriär som är mjuk och tålig men ändå en som går sönder ifall man drar ut den långt och inte bara någon centimeter.

 

 

 

 

Slutsats/Sammanfattning

 

I sammanfattning så är detta en produkt som vill ska rädda liv och minska drunknings siffran på 372 000. 90% av dödsoffren bor i mellan och låginkomstländer och därför gör vi produkten så enkel som möjligt för att kunna hålla ner priset för den lägre inkomst målgruppen. Det är en miljö vänlig produkt som går att återvinna och återskapa av använd plast. Vi vill börja med att sälja den på våran sida och sedan gå över till att sälja i butiker i hela världen. Vi har också tittat på sponsorer och kommer ta kontakten med företag som BL.A trygghansa. Våran idé kan också bli väldigt stor på grund av den kommande globala uppvärmningen som orsakar att polar isarna smälter vilket kan leda till översvämningar i många land. Våran produkt kan ge folket lite tidsrum för att ta sig till högre land och överleva. Slutligen så kommer dom finnas i olika storlekar för olika personer.

Källförteckning/Referenslista

https://www.theguardian.com/news/datablog/2014/nov/17/majority-drowning-deaths-low-and-middle-income-countries

http://www.tuvie.com/self-rescue-bracelet-simply-pull-the-bracelet-to-turn-it-into-a-floating-device/

http://www.xn--tervinningstockholm-zwb.se/atervinningsprocessen/atervinning-av-plast/

http://www.kingii.com/eu/index.html#Kingii_Wearable

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs347/en/

http://www.oneplanet.se/se/Kliv_in_i_kretsloppet/Kliv_in_i_kretsloppet/Ditt_avfall_-_en_resurs/Plast

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *