breaking news

VR-headset. Från ide till fungerande prototyp

VR-headset. Från ide till fungerande prototyp

december 17th, 2016
3D & VR

Vr-glasögon

 

 

 

  • Idé. Vilka principer bygger dina glasögon på? Vad är unikt och hur är de tänkta att fungera?
  • Skiss. Du skissar med penna på papper. Här synliggör du din idé och testar olika koncept. Du ritar även in alla viktiga mått som du behöver ta hänsyn till.
  • 3d-modellering. Beskriv hur processen gått till. Vilka delar har du gjort och hur har du arbetat?
  • Ritning. Här visar du upp de delar som ska skäras ut i lasern/3d-printas. Här syns också alla viktiga mått.
  • G-code. Hur har du arbetat för att ta dina modeller till färdiga, fysiska delar i kartong? Beskriv processens olika delar och vad de gör.
  • Fysisk prototyp. Du har satt ihop delarna till en färdig prototyp. Beskriv processen.
  • Analys. Nu när du är klar med din prototyp och testat den med olika app’ar – vad skulle du göra om du fick göra om projektet? Beskriv hur dina glasögon ver 2 skulle se ut/fungera.

 

Idé:

Grundidén var att göra ett vr-headset som passade skönt på allas ansikten. Den skulle även vara snygg och inte vara allt för lik en Google Cardboard, samtidigt som den skulle vara kompatibel med det. Jag ville även ha den så enkel som möjligt då det hjälper både hållbarheten och estetiken.

Jag kollade då runt på olika designer och fastnade för en något rundad design som skiljde sig en del från både vanliga Cardboard, men även vad större delen av klassen hade på sina designer, samtidigt som den var hållbar och snygg, men även inte påträngande.

 

Skiss:

När jag började skissa så testade jag en del olika designer som jag kunde passa mina kriterier. Jag kollade även runt lite på befintliga VR-headsets som hade intressanta designer som liknade lite de som jag själv hade tänkt att designa.

De som gjorde mest intryck på mig var Google Daydream View och Samsung Gear VR.

Det jag gjorde var då att utgå från basformen av en Google Cardboard, för att inte få så mycket jobb med grunddesignen. Varför försöka uppfinna hjulet igen om du ändå inte kan få det bättre själv?

När jag väl hade fått grundformen och designen så började jag med ”påbyggnaden”. Det slutade med att den fick halvcirkulära sidor och en form som följer ansiktets form väldigt bra.

Jag bestämde mig även för alla yttermått som behövdes och bestämde mig då för att göra VR-glasögonen ganska stora. Då de ska passa de flesta, även om man har glasögon eller har Zlatans näsa.

DSC03300

3D-Modellering:

Det var nu dags att börja göra 3D modeller av alla delar, Att 3D-modelera alla delar gick väldigt fort och smidigt då vi har jobbat en del tidigare i Inventor.

Den första delen som jag gjorde var en av basstommarna som man sätter linserna i.. Totalt så blev det 3 stycken. En i mitten som hålen till linserna var precis så stora att linserna skulle passa in i den. De två andra var hålen lite mindre så att de täckte ytterkanten av linserna så att de hölls kvar av kartongen.

Sedan fortsatte jag med resten av delarna som skulle bilda ”stommen”.  De delarna inkluderar sidoväggar, avskiljare för skärmen o.s.v.

Sedan började jag med att göra de ”kosmetiska” delarna som alla rundade ytor, lock m.m.

Nu när alla enskilda delar var färdiga så gjorde jag en assembly för att se att allt passade ihop och kunde fungera som det var tänkt.

Det var här jag märkte att vissa delar behövde få lite nya mått, skäras av på ställen och få formen lite ändrad. Det hela resulterade att jag behövde mera delar som var unika än innan. Tyvärr så dog min idé lite med att hålla konstruktionen enkel, i alla fall på insidan.

 

Ritning:

Följande är de flesta av delarna som jag använde för att göra mitt headset.

Ritningarna gjorde jag genom att gå in i Inventor och klickade på skapa ny ritning. Då kan man ta en befintlig 3D-modell som man har skapat tidigare och göra den till en ritning. Man kan även som jag har gjort här, lägga till mått så man ser storleken på det som visas. När man hör ritningar kan man också välva i vilken skala de ska vara ifall man vill printa ut det på ett papper. Detta använde jag ganska flitigt då man i det här skedet ville se så att allt var rätt skulpterat, så att det inte skulle bli något fel

G-code:

Nu var det dags att göra så att laserskäraren skar ut efter ritningarna som jag hade gjort.

Där körde vi en del trial and eror så det tog lite tid eftersom vi fick prova oss fram.

Men efter många turer fram och tillbaka med olika sätt så kom vi fram till att vi först skulle konvertera våra ritningar till en dxf-fil. Sedan så använde vi ett program som hette Qcad. Där exporterade vi filen ytligare en gång till filformatet SVG. Sedan så gick vi in i ett progran som heter Inkscape. Det är något liknande Adobe Illustrator, som vi inte använde oss av då det blev fel med skalningen vilket resulterade att det som lasern skar ut blev något större än vad det skulle bli.

Där så händer majoriteten av jobbet. Förenklat så gör man så att lasern förstår hur den ska röra sig och vart den ska skära.

Det sista steget är att med hjälp av ett plugin så kan man skapa en g-code, vilket är språket som lasern förstår

Nu är det bara att använda valfritt program som styr lasern.

Fysisk prototyp/ förbättringar:

Nu när alla delar är utskurna så är det bara att limma ihop de och så är den klar för att använda. Det är tanken i alla fall, men så blev det tyvärr inte.

Lasern är inte jättestark, så den måste gå flera varv för att komma igenom, och knappt ens då gör den det. Så för att så skarpa linjer så behövde jag ta en kniv och skära ut alla kanter för att få bort alla delar. Sedan var jag även tvungen att torka alla kanter eftersom det lämnas ett tunt lager med aska som blir när lasern skär igenom.

Till min stora glädje passade alla delar som jag gjorde perfekt ihop. Det blev nästan bättre än vad jag hade tänkt mig.

Förutom en detalj… det var för mycket kartong på ovan, och undersidan för att man skulle se ordentligt, så jag var tvungen att skära ner det så att det gick att kolla ordentligt. Det ledde till att de kanterna inte såg så roliga ut. Det löste jag dock med ett lager lim runt alla kanter, vilket resulterade i en högre komfort då man inte fick vass kartong i ansiktet. Dock så blev även hela headsetet en aning för stor. En potentiell version skulle vara något mindre

DSC03210

Ett till problem som uppstod var att min knapp som fanns till för att Kunnas användas som den i en Google Cardboard inte fungerade som det var tänkt.

Det sista (stora) problemet är att det tar en stund för ögonen att ställa om sig så att man inte har dubbelsyn. Jag vet inte exakt vad som orsakar det här problemet. Det kanske är något med mobilens och linsernas avstånd?

DSC03234

Det finns självklart en hel lista med mindre problem som också behövs att lösas, men de som står ovan är de största.

DSC03184

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *