breaking news

Abstrakt bildillustration 3D med lowpoly

november 18th, 2016 | by Victor Wallentin
Abstrakt bildillustration 3D med lowpoly
3D & VR
0


nastanklar

skarmklipp-2016-12-09-09-29-32

Ide: 

I mitt projekt ska jag göra om en modell av en kanin eller något annat djur till en lowpoly 3d figur.

Jag ska använda mig av ett 3D program för att åstakomma detta

Jag skall försöka göra detta med hjälp av blender, då jag vill ha det i ett 3D, inte 2D.

Tekniska lösningar:

Jag ska göra en Lowpoly illustration i ett 3d program. Jag har tänkt göra det för att det verkar vara ett bra och enkelt sätt att åstadkomma ett bra resultat på grund av att man inte behöver krångla med smådetaljer på samma sätt.

Jag skapade modellen genom att använda mig av två bilder på en kanin som referens. En från sidan och en framifrån. Jag började med att spegla kaninen med ett verktyg som heter ”mirror”. Detta gör så att allt som skapas på högersidan dupliceras på vänstersidan så att modellen är helt symmetrisk. Det första jag gjorde var att måla av kaninen framifrån med stiftet och använda verktyget ”extrude” vilket drar ut på det man har markerat. Detta funkade dock inte så bra, så jag provade att göra samma sak fast från sidan. Detta gick mycket bättre, och efter detta så tog jag tag i kanterna och hörnen och började forma ut kaninen.

Man kan använda sig av många olika tekniker för att göra en lowpoly illustration. Man kan bland annat använda sig av photoshop, där man skulle jobba i pixlar istället för vektorer vilket skulle försvåra att förstora bilden. När man förstorar någonting som är uppbyggt av pixlar blir bilden försämrad och kvaliteten ser skräpig ut.

Där kommer vektorer in, vektorer funkar så att de använder av matematiska formler för att kalkylera formerna i bilden. Detta gör det möjligt att göra bilden hur stor som helst och hur liten som helst. Detta gör det enklare för de personer som vill ha massor av olika versioner av sin modell, man kanske vill ha den som affisch, en poster eller en liten bild vilket är mycket enklare att åstadkomma om man använder sig av vektorer. Bildformat som stödjer detta är bland annat SVG. Program som man kan använda vektorer i är bland annat Adobe Illustrator och 3D program som 3Ds MAX och Blender.

Val av Mjukvara:

Mitt val av mjukvara var Blender för att skapa själva 3D-modellen där jag skapade kaninen av olika segment. Efter detta så renderade jag ut bilden. Efter detta finputsade jag bilden och  la till en bakgrund och lite effekter i Photoshop. Photoshop har nämligen en 3D-funktion som stödjer filformat som .obj, vilket är ganska vanligt filformat för 3D-modeller.

Spridningsvägar

Det finns många sätt att gå till väga för att deka sitt projekt till omvägen. Spridningsvägarna har olika fördelar och nackdelar, beroende på vilket typ av projekt man har. För min del kan jag använda mig av sidor som Tumblr, Facebook, Devientart, Pintrest och Adobe stock.

Att använda Tumblr som spridningsväg är bra för det är en hemsida som stödjer många filmformat och det finns ett stor intresse för  digitalt skapande. Tumblr har också fördelen att vara väldigt anpassningsbart och de har stöd för många typer av filformat. De stödjer uppladdningar av gif’s, videor, jpg, png med mera.

Facebook är ett annat sätt för att visa sitt projekt till omvärlden. Fördelen med Facebook är att det finns så många användare så chansen för människor att se projektet är större, dessutom finns Facebook sidor där man kan dela och lägga upp liknande projekt för människor med intresse.

Om man vill fokusera på att enbart få sitt projekt att bli känt. Devient art tillhör däremot inte kategorin sociala medier. Det är mer en sajt för att dela illustrationer och konst. Man kan inte tjäna pengar på devientart det är enbart för att dela med sig av sitt projekt.

Pintrest är också ett sätt att kunna dela sitt projekt. Pintrest är dock inte lika fokuserat på enbart slutresultatet utan mera det är mera fokuserat på att ge användarna inspiration att göra något liknande och att kunna guida dem på vägen till ett bättre resultat i ett eget projekt.

Genomförande 

Till en början så behövde jag referenser till min 3D-modell. Det vill säga något att utgå ifrån. Detta gjorde jag genom att ladda hem två bilder på en kanin. Dessa bilder är tagna på samma kanin fast från olika vinklar, en framifrån och en från sidan. När jag hade fått tag på bilderna så importerade jag dem i Blender.

När jag var klar med det första steget i min process, så började jag med att följa och måla av formen av kaninen från sidan med stift-verktyget ”LINE” tills jag hade en komplett 2D modell av en kanin från sidan. Efter detta så använde jag mig av ett verktyg som heter ”MIRROR” vilket gör att allt som händer på den ena sidan av kaninen speglas på den andra sidan. När detta var klart så använde jag mig av verktyget ”Extrude” till jag hade en platt men bred kanin. Utifrån detta så skapade jag flera segment där det behövdes för att få bättre detaljer på områden som krävde detta. För att få formerna så tog jag tag i kanterna ”edge” och lutade dem tills det såg tillfredställande ut. För att få till de lite spetsigare kanterna som kaninens öron fick jag använda mig av att ta tag i olika ”faces” ”vertexes” vilket är de olika segmentens punkter och ytor.

När jag var klar med en 3d-Modell som såg bra ut så renderade jag ut den till en .OBJ fil. Denna fil exporterade jag till Photoshop där jag la till en bakgrund och finputsade modellen till ett tillfredsställande resultat.

—> information om lowpoly <—  

Resultat:

 

Detta är den slutgiltiga renderingen av min lowpoly bild.

”The world is but a canvas to our imagination” – Henry David Thorean  


Victor Wallentin, Teknik IT och Media
victorwallentin@gmail.com
Realgymnasiet Linköping

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *